Deglava tiltu uzdod slēgt Valsts policijai; Rīgas dome ministra lēmumam nepiekrīt

Foto no Rīgas domes Satiksmes departamenta arhīva

Pēc Būvniecības valsts kontroles biroja ekspertu (BVKB) secinājuma par Augusta Deglava ielas pārvada Rīgā bīstamo stāvokli iekšlietu ministrs Sandis Ģirģens (KPV LV) liks Valsts policijai ceturtdienas, 25.aprīļa, rītā slēgt satiksmi pa Deglava tiltu, vēsta lsm.lv. To ministrs pavēstīja intervijās Latvijas Radio un LTV.

Ministrs uzsvēra, ka ir daudz faktoru, kas liek secināt – tilts apdraud cilvēku drošību un dzīvību. Kamēr tilts nav slēgts, Ģirģens mudina cilvēkus izvairīties no tā izmantošanas. Ģirģens kritizēja Rīgas domes Satiksmes departamentu, kurš arī pēc Būvniecības valsts kontroles biroja (BVKB) ekspertu secinājumiem par tā slikto tehnisko stāvokli atteicies apturēt satiksmes plūsmu uz tilta. Viņaprāt, satiksme būtu slēdzama līdz pilnai tehniskajai ekspertīzei, kas ļautu pārliecināties, vai tilts ir drošs. Taču BVKB nav tādu pilnvaru.

Tāpēc ministrs sazinājies ar policijas vadību, lai no ceturtdienas bloķētu satiksmi uz pārvada, ja to neizdarīs pati Rīgas dome. No ceturtdienas rīta policija centīsies transporta plūsmas novirzīt citur. Ministrs mudināja Rīgas domes Satiksmes departamentu līdz ceturtdienai izplānot satiksmi tā, lai būtu ērta pārvietošanās citur.

Valsts policijas priekšnieks, ģenerālis Ints Ķuzis uzskata, ka ir pārāk daudz neskaidrību par tilta nestspēju, tāpēc riskēt ar satiksmes dalībnieku drošību nedrīkst. Policijas priekšnieks uzskata, ka tilts satiksmei jāslēdz līdz ekspertīzes slēdzienam. “Nedrīkstu pieļaut situāciju, kurā ir ļoti augsti riski, kas šobrīd līdz galam nav izvērtēti. Mums nav nepieciešama vēl viena traģēdija,” pauda Ķuzis. Viņš uzdevis Rīgas reģiona policijas pārvaldei kopā ar Rīgas domes Satiksmes departamentu izstrādāt satiksmes organizācijas plānu.

Kā vēsta lsm.lv, gan būvprojekta autors, gan pasūtītājs paliek pie sava – slodze ir samazināta, draudu autobraucējiem un kājāmgājējiem nav. Tilts tik slikti izskatās tādēļ, ka šobrīd tas ir būvlaukums. Ir bojāta betona virskārta un sarūsējušas stiegras. “Ja balsti būtu būtiski pārslogoti, tad būtu redzami bojājumi, kas par to liecinātu, spēcīgas ieloces rīģeļu vidū, būtu jābūt spēka plaisām. Visa tā nav!” medijiem uzsvēra uzņēmuma “Inženierbūve” tiltu inženieris Edmunds Akimovs.

Rīgas domes Satiksmes departamenta direktora pienākumu izpildītājs Emīls Jakrins intervijā LTV pauda, ka tilta stāvoklis nav būtiski mainījies pēdējos desmit gados. Taču viņš neslēpa, ka tilts ir sliktā stāvoklī un tāpēc tas tiek remontēts. Turklāt pašlaik tilts esot būtiski atslogots – satiksme uz tā ir samazināta un virkne konstrukciju demontētas. “Šobrīd bažas par pārvada nestspēju neviens dokuments nerāda,” sacīja Jakrins.

Viņš atzina, ka BVKB secinātais nav pārsteigums, un par to ziņoja būvnieks, tāpēc remonta iecere tiek pārprojektēta. Savukārt ministra lēmums esot politisks, medijiem sacīja Jakrins. “Pēc šāda principa Rīgā mēs varam slēgt arī Vanšu, Salu, Brasas, Zemitāna un, iespējams, citus tiltus un pārvadus. Deglavas pārvads ir būvniecības procesā. Tas, ka ir papildu darbi atklājušies, tā nav nekāda kritiska situācija, problēmu mezgli tiks novērsti,” apgalvoja Jakrins.

Deglava pārvada slēgšana radīšot haosu pilsētas satiksmē, atzina Satiksmes departamenta pārstāvis. Vislielākās neērtības tas radīs tiem, kas izmato sabiedrisko transportu, jo maršruti varētu pagarināties par vairākiem desmitiem minūšu. Līdz ar tilta slēgšanu varētu apturēt vienu trolejbusa maršrutu.

Preses konferencē pie Deglava pārvada Rīgas vicemērs Vadims Baraņņiks (Saskaņa) pauda, ka pašlaik situācija tiek apspriesta. Speciālisti apgalvojot, ka slodze uz pārvada ir krietni samazināta un neesot pamata to slēgt. Viņš gan atzina, ka "tilts nav spīdošā stāvoklī", taču tas esot drošs, lai varētu pārvietoties. Baraņņiks piebilda, ka, viņaprāt, ministrs “taisa politisku šovu”.

Tilta remonta izmaksas pārsniedz piecus miljonus eiro. Dīkstāves dienas rīdziniekiem zaudējumus nenes, jo būvniekam maksā tikai par padarīto. Pārvada pārbūvi par 4,27 miljoniem eiro veic lietuviešu uzņēmums AS Kauno tiltai pēc SIA Inženierbūve būvprojekta.

Remontējot satiksmes pārvada balstus, atklāti defekti, kuru novēršana nebija paredzēta būvprojektā. Objektā būvdarbi tika apturēti līdz pārbūves risinājumu izmaiņu izstrādei. Drošības nolūkos no 10.aprīļa kravas transportlīdzekļiem, kas brauc pāri tiltam, ir noteikts masas ierobežojums – 30 tonnas. Sabiedriskā transporta un privātā transporta kustība netika mainīta.

BVKB eksperti, kuri pieņēma lēmumu apturēt būvniecību, uzskata, ka lēmums par tilta slēgšanu uz laiku ir pareizs. “Kamēr nav iegūta pārliecība, ka ir droši, [pārvads] ir jāslēdz. Kad ir iegūta pārliecība, tad var ekspluatēt,” uzsvēra BVKB Kontroles departamenta direktors Māris Demme.

Pēc eksperta atzinuma saņemšanas jāmaina būvprojekts, un tilta remonta darbus var atsākt. Taču tam būs nepieciešams ne mazāk kā mēnesis. “Šis jautājums ir aktuāls un tas būs atkarīgs no tā, cik operatīvi izdosies atrisināt. Vēl aktuālāks tas būs, tuvojies rudenim, kad būs jālemj par konservācijas darbiem,” atzina Demme. Viņš nevarēja apgalvot, vai darbus varēs pabeigt līdz rudenim.

UZMANĪBU!!! Slēgtā Deglava tilta dēļ ceļš uz centru par 15 - 20 minūtēm ilgāks:  https://www.lsm.lv/raksts/zinas/latvija/slegta-deglava-tilta-del-cels-uz-centru-par-15-20-minutem-ilgaks.a317002/