Roterdamas tirgus halle - inženiertehnisks meistardarbs

Caurspīdīgais zīmuļspicētājs.

Roterdamas tirgus halle ir ne tikai arhitektonisks, bet arī inženiertehnisks meistardarbs. 

Pat vismelnākajam mākonim ir sava sudraba maliņa. Šis bieži vien spekulatīvi lietotais mierinošais izteiciens pilnībā ir attiecināms uz otro lielāko Nīderlandes pilsētu Roterdamu. Otrajā pasaules karā šī skarbā ostas pilsēta tika pamatīgi sabombardēta, tāpēc tajā nav nekā no Amsterdamas vai Hāgas arhitektoniski vēsturiskā šarma. Bet tas nozīmē arī to, ka jaunajai arhitektūrai te nav bijis īpaši jāpārliecina par savu vērtību un jākaro par vietu zem saules. Jaunajai arhitektūrai, lai vai kāda tā būtu, Roterdamā vienkārši ir ļauts būt, pat tās vēsturiskajā centrā. 

Impozantākais jaunradījums, ko jau paguvuši nodēvēt par pilsētas ikonu, atrodas šādā kara iecirstā robā. Jaunā Roterdamas tirgus halle (Markthal), kas pirmo reizi durvis publikai vēra pirms trim gadiem, ir “dvēseles radinieku” apstāvēta: rokas stiepiena attālumā no tās ir ērmotās Pīta Blūma kubikmājas no 80. gadiem un tā paša arhitekta torņi, ko roterdamieši dēvē par zīmuļiem to konusveida jumta dēļ; turpat arī industriālā bibliotēka ar spilgti dzelteno cauruli, ko projektējis viens no slavenākajiem 20. gadsimta holandiešu arhitektiem Jāps Bakema. Nenoliedzami laba kompānija jaunajai tirgus hallei, kuras projektu savukārt radījis ekstravagantais roterdamiešu arhitektu birojs MVRVD ar arhitektu Viniju Māsu priekšgalā. Kaut arī finansiāli šai ēkai neklājas labi – tirgus tā arī nav iedzīvojies –, tomēr tas neatceļ šīs būves arhitektonisko unikalitāti: būve jau ievākusi pamatīgu godalgu ražu, tostarp arī kā labākā inženiertehniskā būve. 

Trakie būvdarbi

Markthal ir pakavveida arkas tipa ēka, 114 metru gara, 70 metru plata (un tas ir gandrīz tikpat, cik viens futbollaukums) un 40 metru augsta. Roterdamieši to iesaukuši par zīmuļu spicētāju, atsaucoties uz netālu esošajiem Blūma torņiem. Šī hibrīdēka ir vieta ne tikai tirgum ar aptuveni 100 stendiem, bet arī 228 dzīvokļiem, restorāniem un kafejnīcām, veikaliem un četru līmeņu autostāvvietai pazemē. Ēkas būvniecība un projektēšana izmaksāja 175 miljonus eiro. 

Markthal būvniecība sākās oktobrī pirms astoņiem gadiem. Vēsturiski šajā vietā atradās upe, kas 19. gadsimta beigās tika novirzīta, tomēr zeme vēl joprojām tur ir ļoti nestabila un slapja...

Visu rakstu lasiet žurnāla "Būvinženieris" aprīļa numurā*!

*Žurnālu “Būvinženieris” var iegādāties LBS birojā - Kr.Barona ielā 99, Latvijas pasts un SIA “Preses serviss” piegādes vietās Rīgā, Siguldā, Dobelē, Mārupē, Daugavpilī, Cēsīs, Liepājā, Jelgavā, Ventspilī, Ogrē, Bauskā, Ādažos, Madonā, Salaspilī, Jūrmalā, Iecavā, Ķekavā un citur.

 

Jolanta Sēnele