Ar “Mikrotīkls” atbalstu RTU iegādātas iekārtas ceļu būvmateriālu pētīšanai

0
179
Foto: Vitālijs Vinogradovs, RTU

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Būvniecības inženierzinātņu fakultātes Ceļu un tiltu katedras pētniekiem un studentiem inovatīvu ceļu būvmateriālu ilgmūžību palīdz prognozēt iekārtas (paātrinātās novecošanās kamera PAV – Pressure Aging Vessel – un UV kamera), kas iegādātas ar SIA Mikrotīkls atbalstu. Nesen laboratorisko aprīkojumu papildinājusi vēl viena iekārta, kas ļaus sagatavot kvalitatīvus būvmateriālu paraugus testiem, informē RTU pārstāvji.

“Mēs attīstām inovatīvus ceļu būves materiālus, aprobējam tos Latvijas klimatiskajiem apstākļiem, būvējam eksperimentālus ceļu posmus. Mūsu pētījumi tiek publicēti prestižākajos nozares zinātniskajos izdevumos. Sarežģīti veidot kvalitatīvu zinātni, balstot pētījumus nekvalitatīvos paraugos,” saka RTU Būvniecības inženierzinātņu fakultātes Ceļu un tiltu katedras vadošais pētnieks Viktors Haritonovs, rādot aprīkojumu augstas precizitātes paraugu izgatavošanai. Šobrīd materiālu testēšanai būvmateriālu paraugus izzāģē, piemēram, ar būvmateriālu veikalā iegādātu ripzāģi, taču tādā veidā ne vienmēr iespējams garantēt nepieciešamo kvalitāti. Jaunā iekārta ļaus izgatavot asfaltbetona un betona materiālu paraugus vajadzīgajā formā un izmērā ar augstu precizitāti. Turklāt iekārtā zāģēšana notiks slēgtā vidē, kas izslēdz iespēju savainoties. 

Iecerēts, ka teju kā piegādāto aprīkojumu pētījumiem izmantos ne tikai Ceļu un tiltu katedras zinātnieki un studenti, bet arī citu institūtu un fakultāšu kolēģi, kuru darbs saistīts ar būvmateriāliem. Tā būs noderīga arī industrijai materiālu testēšanai, norāda V. Haritonovs, piebilstot, ka tik augstas precizitātes paraugus nekur citur Latvijā šobrīd iegūt nevar. 

Divas citas iekārtas, kuru iegādei arī saņemts SIA Mikrotīkls atbalsts, zinātnieki un studenti jau šobrīd aktīvi izmanto, lai novecinātu inovatīvus būvmateriālus un noteiktu to īpašības ilgstošas lietošanas laikā. “20 stundu laikā iekārtā varam imitēt rezultātus, kas līdzvērtīgi 10 gadu ilgai materiālu ekspluatācijai,” skaidro vadošais pētnieks. Šādas laboratoriskas pārbaudes ir vitāli nepieciešamas, attīstot tehnoloģijas bitumena un asfalta ražošanai. RTU zinātniekiem pēdējos gados aktīvi izstrādā un testē īpašības bitumenam un asfaltbetonam, kas modificēts ar nolietotu automašīnu riepu vai pārstrādātas plastmasas piedevu, tā samazinot ceļu būves industrijas ietekmi uz vidi. 

Savukārt RTU Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes Polimēru materiālu tehnoloģijas katedrā ir iekārta, kas imitē materiālu uzvedību UV starojuma ietekmē. Tā, kā skaidro V. Haritonovs, palīdz prognozēt materiāla uzvedību vides un laika apstākļu ietekmē. Polimēru materiālu tehnoloģijas katedra sadarbojas ar Ceļu un tiltu katedras zinātniekiem, attīstot inovatīvus ceļu būves materiālus.

SIA Mikrotīkls kopš 2017. gada ir RTU Attīstības fonda sadarbības partneris. Šo gadu laikā uzņēmums ziedojis vairāk nekā 3,25 miljonus eiro RTU laboratoriju modernizācijai, infrastruktūras uzlabošanai un iekārtu iegādei.