Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) lēmis atļaut SIA Eiropas dzelzceļa līnijas slēgt līgumu ar personu apvienību “B.S.L. Infra” par “Rail Baltica” stacijas, estakādes un dzelzceļa būvniecību lidostā Rīga, liecina IUB lēmums.
IUB izskatīja personu apvienības Saipem-Rizzani De Eccher JV iesniegto sūdzību par iepirkuma procedūru, tostarp par konkursā iesniegtajiem piedāvājumiem piešķiramo punktu aprēķinu formulām un piedāvājumu vērtēšanas kritērijiem.
Saipem-Rizzani De Eccher JV sūdzībā arī kritizējusi, ka B.S.L. Infra ir piedāvājis koplietošanas ceļu vietā izmantot dzelzceļa sliedes, noslēdzot par to atsevišķu vienošanos ar VAS Latvijas dzelzceļš par iespējamu dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu.
“Saipem-Rizzani De Eccher JV ir ārvalstu uzņēmumu apvienība, kuri nevar paredzēt, ka pasūtītājs varētu dot iespēju kādam no pretendentiem slepus vienoties ar Latvijas valstij piederošu monopoluzņēmumu par tā īpašumā esošas infrastruktūras ilgstošu izmantošanu. Ja šāda iespēja tika sniegta vietējiem uzņēmējiem, par to neinformējot ārvalstu uzņēmumus, tā ir atzīstama par diskriminējošu un pretrunā ar Publisko iepirkumu likuma principiem,” pauž sūdzības iesniedzējs.
Sūdzībā arī norādīts, ka B.S.L. Infra norādījis pārāk mazu būvdarbu laikā iežogojamo lidostas Rīga zemes teritoriju.
Tāpat Saipem-Rizzani De Eccher JV sūdzībā norāda uz B.S.L. Infra apvienībā ietilpstošo uzņēmumu vadības vai īpašnieku kriminālo sodāmību. “LNK holdingā ietilpst AS Latvijas tilti, kuras bijušais valdes priekšsēdētājs ir noslēdzis vienošanos ar prokurori kriminālprocesā, kas pēc Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja izmeklēšanas 2020.gada vasarā nonāca tiesā. Minētā persona turpina būt amatpersona un dalībnieks komercsabiedrībā SIA MultiUnit, kurā viens no patiesā labuma guvējiem ir persona, kura ir arī AS LNK Industries padomes priekšsēdētājs,” informē sūdzības iesniedzējs, piebilstot, ka, ņemot vērā šo informāciju, B.S.L. Infra bija jāizslēdz no dalības konkursā.
Tāpat konkursā uzvarējušajā apvienībā ietilpst uzņēmums Swietelsky, kuras amatpersona, kā norāda sūdzības iesniedzējs, ar 2019.gada 2.maija tiesas lēmumu ir notiesāta un saukta pie kriminālatbildības par korupciju Rumānijā. “Lai arī konkrētajā gadījumā šī persona ir bijušais uzņēmuma Swietelsky pārstāvis, tomēr jāņem vērā, ka tiesa konstatējusi, ka kukuļošana pastāvīgi notikusi ilgā laika periodā, kas nozīmē, ka tas nevarēja notikt bez Swietelsky augstākās vadības ziņas,” norāda Saipem-Rizzani De Eccher JV.
Savukārt Eiropas dzelzceļa līnijas informējušas IUB, ka tas nav tiesīgi atkāpties no konkursa procedūras dokumentos izvirzītajiem nosacījumiem, tostarp tā iepriekš noteiktajām piedāvājumiem piešķiramo punktu aprēķinu formulām.
Tāpat Eiropas dzelzceļa līnijas norāda, ka B.S.L. Infra iesniedza atbilstošu apliecinājumu no Latvijas dzelzceļa, ar ko apliecināts, ka B.S.L. Infra piedāvāto beramo materiālu piegādes metodi ir iespējams īstenot.
Atspēkojot pārmetumus par uzvarējušajā apvienībā ietilpstošo uzņēmumu vadības vai īpašnieku sodāmību, Eiropas dzelzceļa līnijas uzsver, ka norādītās personas konkursa laikā nedarbojās šajos izņēmumos.
Pārbaudot un izvērtējot lietas materiālus, ņemot vērā lietas dalībnieku viedokļus, IUB iesniegumu izskatīšanas komisija uzskata, ka sūdzības iesniegums par konkursa rezultātiem nav pamatots. Tāpēc IUB atļauj Eiropas dzelzceļa līnijām slēgt līgumu ar B.S.L. Infra par Rail Baltica stacijas, estakādes un dzelzceļa būvniecību lidostā Rīga.
Vienlaikus Saipem-Rizzani De Eccher JV var pārsūdzēt IUB lēmumu Administratīvajā rajona tiesā.
LETA jau vēstīja, ka Rail Baltica projekta ieviesēja Latvijā SIA Eiropas dzelzceļa līnijas 2019.novembrī izsludināja starptautisku konkursu, lai atrastu būvnieku Rail Baltica stacijas ēkas starptautiskajā lidostā Rīga, estakāžu, piebraucamo ceļu, uzbēruma, sešu kilometru sliežu ceļa posma un pārvada pār Kārļa Ulmaņa gatvi būvniecībai.
Par konkursa uzvarētāju 2020.gada decembra beigās tika pasludināta personu apvienība B.S.L. Infra, kuru veido Austrijas uzņēmums Swietelsky AG un Latvijas SIA Binders un AS LNK Industries. Personu apvienības piedāvātā līgumcena ir 236 miljoni eiro.
Lai aizņemtu mazāk vietas, Rail Baltica dzelzceļš un stacija lidostā Rīga tiks izvietota uz dzelzceļa estakādes, kuras augstums būs apmēram 10 metri. Šāda būve Latvijā tiks veidota pirmo reizi.