Ceļu būvniecībā pagājušajā gadā un šogad ir daudz darba galvenokārt tāpēc, ka nozarei tika piešķirts finansējums Covid-19 seku mazināšanai, kas diemžēl negarantē ne ilgtermiņa stabilitāti, ne darbu apjoma prognozējamību nozarē, aģentūrai LETA sacīja ceļu būves uzņēmuma SIA Binders valdes priekšsēdētājs Aigars Sēja.

Viņš pauda, ka cerība par ilgtermiņa plānu iezīmējās līdz ar Satiksmes ministrijas izstrādāto un valdībai šovasar prezentēto Latvijas valsts autoceļu attīstības stratēģiju līdz 2040.gadam. Sēja uzsvēra, ka tā būtu reāla, faktos un aprēķinos balstīta programma ceļu un tiltu attīstībai ilgākam laika posmam, kas iezīmētu kopējās infrastruktūras kopainu, ko vēlamies sasniegt 20 gadu laikā un kas ceļu būvniekiem beidzot ļautu plānot investīcijas tehnikai, tehnoloģijām, darbaspēkam.

“Zinām, ka valdība kopumā apstiprinājusi Satiksmes ministrijas ziņojumu un to “pieņēmusi zināšanai”. Diemžēl fakts, ka valdība ar kaut ko ir iepazinusies, nav ar finansējumu segta garantija, ka varēsim strādāt ar skatu ilgtermiņā, nevis pēc principa “no sezonas uz sezonu” pēdējos brīžos piešķirtā finansējuma ietvaros,” teica Sēja.

Viņš norādīja, ka patlaban ir divu būvsezonu darba pieredze pandēmijas seku mazināšanai piešķirtā papildu finansējuma apstākļos, ar nosacījumu tos apgūt līdz gada beigām. 

“Ja pērn tas notika visai pēkšņi un tāpēc kļūdas pieļāva gan valsts kā darbu pasūtītāja, gan būvnieki kā to izpildītāji, tad šogad, jāatzīst, visi esam mācījušies no pērn pieļautajām kļūdām, secinājumi ir izdarīti. Iepirkumi šā gada papildu finansējuma ietvaros tika sludināti laicīgi, tāpēc tika novērsta lielākā pērn pieļautā kļūda, kas “ievilka” būvdarbus kvalitātei nelabvēlīgajā vēlajā rudenī,” skaidroja Sēja.

Binders vadītājs norādīja, ka, “pateicoties” Covid-19, nozarē šogad apgūstami papildus 150 miljoni eiro. Tāpat kā pagājušajā gadā, arī šogad tie galvenokārt ir projekti asfaltēto ceļu segas atjaunošanai. Sēja pavēstīja, ka ceļinieki arvien mazākos apjomos un retāk veic ceļu pilnās rekonstrukcijas. Arī uzņēmumam Binders šogad ir tikai uz vienas rokas pirkstiem saskaitāmi projekti, kuros Binders strādā, pilnībā rekonstruējot esošo ceļu līdz pamatiem.

“Lielākā daļa no kopējā būvdarbu apjoma šogad ir asfaltēto segumu maiņa. Mūsu asfaltbetona ražotnes strādā ar nebijušu jaudu, pat vairākās maiņās, bet vēl saspringtāka sezona ir asfalta ieklājējiem. Šai būvdarbu sezonai ir raksturīgs milzīgs darba apjoms asfalta ražotājiem un ieklājējiem. Domāju, daudzi uzņēmumi spiesti meklēt veidus asfalta ieklāšanas jaudas palielināšanai. Un pretstats ir citas ceļu būvdarbu jomas, kur darbu apjoms šogad ir ļoti niecīgs,” stāstīja Sēja.

Rezumējot pēdējo divu sezonu notikumus nozarē, Sēja sacīja, ka nozare pielāgojas, reaģē, strādā, bet joprojām bez vīzijas par ilgtermiņa attīstību. 

Ceļu būves uzņēmuma Binders koncerna apgrozījums pērn bija 107,396 miljoni eiro, kas ir par 12% mazāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas peļņa veidoja 11,867 miljonus eiro, kas ir par 2,5% vairāk nekā 2019.gadā.

Tostarp mātes sabiedrība Binders strādāja ar 91,744 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 14,8% mazāk nekā pirms gada, savukārt uzņēmuma peļņa saruka par 43,9% – līdz 3,6 miljoniem eiro.

Ceļu būves uzņēmuma Binders koncernā bez mātes sabiedrības ietilpst arī ceļu būves uzņēmums SIA Limbažu ceļi, nekustamo īpašumu pārvaldīšanas uzņēmumi BNI, SIA Vienības 18, SIA Muižas 17 un minerālo materiālu karjeru izstrādes uzņēmums SIA Volberg. Mazumtirdzniecības uzņēmums SIA Kurināmais reorganizācijas ceļā pārskata perioda beigās pievienots Limbažu ceļi.

Binders reģistrēta 1993.gadā, un tās pamatkapitāls ir 5,852 eiro. Binders īpašnieki ir SIA Nule 7 (40%), kuras patiesais labuma guvējs ir Mārtiņš Lāma, SIA Taino 1 (30%), kuras patiesais labuma guvējs ir Alvis Tanbergs, un SIA Trustee (30%), kuras patiesais labuma guvējs ir Normunds Luste.