Būvniecības izglītībā bez pārmaiņām

0
596

Nozares mācību iestādēs kārtējā mācību gada noslēgums ievada nākamā cikla sākumu, aktualizējot profesionāļu izglītībā sakrājušās problēmas. Kaut arī pēdējos divus gadus svarīgākais uzdevums bija sekmīga jauno profesionāļu izglītošanās organizēšana pandēmijas apstākļos, nevar ignorēt risināmos jautājumus, kas ir svarīgi kompetentu jauno būvniecības speciālistu sagatavošanai ilgtermiņā.

Latvijas Būvinženieru savienības (LBS) Izglītības un būvniecības zinātnes sekcijā un kongresā jau pāris gadu apspriežam nepieciešamus uzlabojumus konkrētā šauras specializācijas būvspeciālistu studiju programmā, kas rada riskantu precedentu. Vai ir lietderīgi par nodokļu maksātāju naudu katru gadu sagatavot vairāk nekā 10 absolventus, ja no tiem piecu gadu periodā kvalifikācijas eksāmenu LBS Būvniecības speciālistu sertifikācijas institūcijā (BSSI) ir nokārtojuši tikai daži, kam bijusi iepriekšēja darba pieredze būvniecības nozarē? Tā kā formāli programmas dokumenti ir sakārtoti atbilstoši normatīvajiem aktiem, sertifikācijas institūcijai vai nozares uzraugiem nav pilnvaru pieprasīt studiju kursu satura, studiju ilguma vai citas izmaiņas. Tas rada potenciālus riskus, ka dažas mācību iestādes varētu sekot labajam piemēram un piedāvāt specifiskas programmas, solot jauniešiem būvniecības kvalitātes standartiem atbilstīgas prasmes, taču nespējot to izpildīt īsā termiņā, ar ierobežotiem materiāli tehniskajiem resursiem un atbilstošu pasniedzēju profesionālo kvalifikāciju.

Diemžēl šādi precedenti rada iespēju, ka būvniecības nozarē sāk darbu speciālisti, kuru kompetence nav atbilstoša tam, lai nodrošinātu likumdošanā noteiktās septiņas prasības kvalitatīvai būvei. Nav patīkami atgādināt Zolitūdes traģēdiju, taču arī šajā gadījumā varam nonākt situācijā, kad reaģējam un mēģinām ko labot tikai tad, kad nelaime jau notikusi.

Līdz ar LBS biedru kopējiem lēmumiem par nozares izglītības pilnveides nepieciešamību mēs katrs varam ieguldīt pūles, lai pārliecinātu atbildīgās institūcijas pievērst uzmanību nepilnībām un iesaistīt būvniecības profesionāļus jaunās paaudzes pienācīgā izglītošanā.

Mārtiņš Vilnītis,
RTU Būvniecības inženierzinātņu fakultātes profesors, LBS valdes loceklis, Izglītības un būvniecības zinātnes sekcijas vadītājs

Pārpublicēts no žurnāla Būvinženieris jūnija numura (Nr.80).

Žurnālu ABONĒ ŠEIT vai https://abone.pasts.lv/
vai pa e-pastu [email protected].
Pērc – Preses servisa tirdzniecības vietās.

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit