Lai saglabātu vēsturisku liecību, pagājušajā nedēļā fotografēts un filmēts Slepenais bunkurs Nr.100, kurš atrodas topošā Rail Baltica Centrālā mezgla būvlaukumā. Bunkurs tiek gatavots demontāžai, jo drošības apsvērumi nepieļauj brīvas telpas atstāšanu zem dzelzceļa, vēsta uzņēmums Eiropas dzelzceļa līnijas.
Pazemes bunkurs jeb Slepenais objekts Nr. 100 izveidots pēc Otrā Pasaules kara Latvijas dzelzceļš vajadzībām, lai nodrošinātu patvērumu un darba iespējas dispečeriem un dzelzceļa vadībai ķīmisko uzbrukumu, tostarp, atomuzbrukumu gadījumos. Līdz pat 2019.gadam par šādu bunkura eksistenci plašākai sabiedrībai nebija zināms. Bunkurs atrodas starp Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas un Satiksmes ministrijas ēku. Tam ir rezerves izejas tieši uz sliežu ceļiem, kā arī tuneļi, kas to savieno ar ministrijas ēku.
Bunkurs vēsturiski bija ļoti labi aprīkots – tam bija atsevišķas darba un atpūtas zonas, dušas, gaisa attīrīšanas iekārta, alternatīvā elektroenerģijas piegāde un apkure. Līdz mūsdienām tajā izdevies saglabāt unikālu Aukstā kara liecību: Latvijā radītu skaitļojamo mašīnu Vega, kas pēc dažādiem parametriem varēja izrēķināt, cik ilgi vēl būtu jāuzturas bunkurā, un kad būtu droši apstākļi iznākt virszemē.
Daļa no bunkura aprīkojuma tiks nogādātas Dzelzceļa muzejā.
Šīs nedēļas sākumā Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla būvnieks – BERERIX sācis demontēt vēsturisko bumbu patvertni jeb slepeno bunkuru. Tas ir jānojauc drošības apsvērumu dēļ, jo bunkura paaugstinājuma vietā atradīsies Rail Baltica Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas ēkas un infrastruktūra: sliežu viadukta konstrukcijas, multimodālais centrs un Elizabetes ielas savienojums ar Timoteja ielu. Savukārt brīva telpa zem jaunajām dzelzceļa līnijām un ēkām no drošības viedokļa nav pieļaujama.
Publicitātes foto:
Dzelzceļa slepenais bunkurs – objekts Nr.100: