Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā otrdien, 21.septembrī, ieradās Eiropas savienošanas ekspreša Baltijas vilciens. Vilciena viesi iepazinās ar gaidāmajām pārmaiņām Centrālajā stacijā un Rail Baltica būvniecības darbu progresu, atstājot kopīgu vēstījumu nākamajām paaudzēm svinīgā laika kapsulas sagatavošanas ceremonijā, ziņo Rīgas domes Komunikācijas pārvalde.
Eiropas Dzelzceļa gada pasākumu programmas gaitā no Tallinas līdz Viļņai kursēja Eiropas savienošanas ekspreša Baltijas vilciens, kurā notika diskusijas par pārmaiņām dzelzceļa sistēmā un nākotnes perspektīvām pasažieru un kravu pārvadājumos, tostarp jaunajā Eiropas platuma dzelzceļa Rail Baltica līnijā.
“Rail Baltica savienojums ir gan Latvijas drošības, gan attīstības jautājums. Mūsu iedzīvotāji, uzņēmēji un kultūras pārstāvji būs ieguvēji no ātrākas un ērtākas mobilitātes Baltijā, un Eiropā,” atzina Rīgas domes Pilsētas attīstības komitejas priekšsēdētāja Inese Andersone.
Rīgas Centrālās stacijas būvlaukums tika atklāts pērn novembrī. Nepilna gada laikā ir norakta plānotā uzbēruma daļa, paverot iespēju sākt jaunās stacijas pamatu izbūvi. Tāpat veikta centrālā mezgla apakšzemes komunikāciju un infrastruktūras izbūve – kopumā 107 kilometru garumā izbūvēti dzelzceļa zonas signalizācijas, drošības, pasažieru apziņošanas un elektroapgādes infrastruktūras kabeļi.
Tāpat kopš pagājušā gada demontēti pieci kilometri veco telekomunikāciju kabeļu un no jauna izbūvēti 2,5 kilometri telekomunikāciju kabeļu, veikta trolejbusu kontakttīkla nomaiņa viena kilometra garumā, nomainīti elektrības kabeļi četru kilometru garumā, viena kilometra garumā nomainīta lietus ūdeņu kanalizācija un izbūvēta siltumtrase Timoteja ielā.
Rīgas Centrālās stacijas dienvidu daļas būvniecību plānots sākt novembrī un pabeigt 2024.gadā, kad tiks sākta stacijas ziemeļu daļas būvniecība.
Rail Baltica projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Paredzēts, ka Rail Baltica izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Plānots, ka Rail Baltica dzelzceļa līnija būs gatava satiksmei 2026.gadā.