Laikā, kad ģeopolitiskā situācija pasaulē aizvien vairāk liek pārdomāt nacionālo, sabiedrisko un arī personisko drošību, svarīgi apzināties, ka tās nozīme arī starptautisko projektu būvniecībā, tādā kā Rail Baltica Rīgas Centrālā dzelzceļa stacija, ir vislielākā prioritāte.
Drošība nav tikai valsts likumdošanā noteikta prasība – tā tiek pārbaudīta arī dažādos zinātniskos pētījumos un mērījumos, kā arī balstās uz attiecīgo nozares profesionāļu un ekspertu atzinumiem. Šajā rakstā – par dažiem projektā veiktiem mērījumiem, izpētēm un risinājumiem, kas ļauj izveidot Rail Baltica Rīgas Centrālo staciju par drošu un ērtu tās nākotnes pasažieriem.
Vēja ietekme
Pirms diviem gadiem Rail Baltica Rīgas Centrālās stacijas projektētājs un būvnieks BERERIX, piesaistot starptautiski atzītus eks-pertus – inženierus no Kanādas uzņēmuma RWDI –, veica testus, lai noskaidrotu vēja ietekmi uz stacijas konstrukcijām, kā arī to, cik ērti jutīsies pasažieri uz dzelzceļa platformām vējainā dienā. Vieni no pasaules vadošajiem un pieredzējušākajiem ekspertiem vēja izpētē veica divus testus: vēja tuneļa testu un komforta testu. RWDI eksperti tika piesaistīti, jo viņiem jau iepriekš bija darba pieredze Rīgā, veicot vēja testus Latvijas Nacionālās bibliotēkas ēkai, un viņiem bija izpratne par Rīgas pilsētas uzbūvi, valdošajiem vējiem, apkārtni un citiem testā būtiskiem elementiem.
BERERIX arhitektūras un ainavas dizaina koordinatore Emīlija Vanluka (Emilie Van Look) stāsta: «Tests vēja tunelī tika veikts, lai pārbaudītu vēja ietekmi no dažādām pusēm un ar atšķirīgiem ātrumiem. Ierasti projektu varētu izstrādāt, ņemot vērā Eiropas regulās noteiktos parametrus, bet Rail Baltica Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas ēkas jumtam ir īpaša konstrukcijas forma, tāpēc papildus tika veikts arī pasažieru komforta tests uz peroniem. Testa rezultātā tika saņemti ne tikai mērījumi par pasažieru komfortu, bet arī par pasažieru drošu sēdēšanu vai stāvēšanu līdzās vilcienu sliedēm, kad garām brauc vilcieni vai ir vējains laiks. Pateicoties šiem mērījumiem, izstrādāti dažādi ēkas apdares un dizaina elementi.»
Vēja tuneļa testa mērķis ir noteikt vēja ietekmi uz konstrukcijām, un to piemēro lielām, sarežģītām vai daudzstāvu ēkām, kur vēja spiediens ir svarīga projekta sastāvdaļa konstrukciju slodzes plānošanā un piemērotu būvmateriālu izvēlē.
RWDI eksperti izveidoja precīzu stacijas ēkas modeli, aprīkojot to ar sensoriem, kas testa laikā mēra vēja ietekmi uz konstrukcijām, tāpat arī modelī tika iekļautas visas stacijas tuvumā esošās būves, lai maksimāli precīzi un atbilstoši esošajai situācijai spētu izmērīt arī to, kā apkārtējā vide ietekmē vēja plūsmas. Ņemot vērā Rīgas pilsētas specifiku, lai imitētu visus iespējamos laika apstākļus un iegūtu pietiekamu daudzumu vēja plūsmas datu, Rail Baltica Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas testā tika pārbaudīti 24 vēja virzieni 360 grādu leņķī ap staciju.
Savukārt vēja komforta testa laikā vajadzēja noteikt to, cik ērti jūtas cilvēki uz dzelzceļa platformas vējainā laikā. Arī šo testu laikā tika pārbaudīti 24 vēja virzieni un ne mazāk kā 100 vietas uz perona. Šī testa rezultāti palīdzēs noteikt dažādu zonu piemērotību sēdēšanai, stāvēšanai un pastaigai un laikus identificēs cilvēkiem nekomfortablās vietas, lai tās pilnveidotu projekta plānošanas laikā. Kopumā abu testu veikšana ļauj izveidot gan jaunbūvējamo uzgaidāmo zonu, gan arī pasažieriem drošas, ērtas un komfortablas platformas.
Tomēr vēja ietekmes izpēte ir tikai neliela daļa no pasākumiem, runājot par vispārējo pasažieru drošību.
Visu rakstu lasiet žurnāla Būvinženieris aprīļa numurā (Nr.85).
Žurnālu ABONĒ ŠEIT vai https://abone.pasts.lv/
vai pa e-pastu [email protected].
Pērc – Preses servisa tirdzniecības vietās.