Otrdien, 17. jūnijā, notika Latvijas Būvinženieru savienības (LBS) valdes ikmēneša sēde, kurā valdi uzrunāja uzņēmuma E.R.B. Rail ieinteresēto pušu vadītājs Māris Saukāns, aicinot būvinženierus uz konstruktīvu dialogu un sadarbību Rail Baltica projekta īstenošanā.
Māris Saukāns īsumā iepazīstināja ar uzņēmuma ERB Rail struktūru un dalībniekiem – Eiffage (Francija, projektu vadība, menedžments), Rizzani de Eccher (Itālija, tilti un pārvadi), Budimex (Polija, infrastruktūras būvuzņēmējs) –, par to kapacitāti un iespējām.
Turpinājumā M. Saukāns pastāstīja ar Rail Baltica projekta aktualitātēm, par projektu kopumā, tā izaicinājumiem, loģistiku, sabiedrības informēšanu, labās prakses ieviešanu u.c. aktivitātēm.
M. Saukāns uzsvēra projekta stratēģisko nozīmi un tā pienesumu valsts ekonomikai un, kas ir jo īpaši svarīgi, drošībai, ņemot vērā saspringto ģeopolitisko situāciju. Pēc M. Saukāna teiktā, likumdošana būvniecībā, regulējumi un administratīvais rāmis nav gatavs šim projektam. Līdz ar to arī LBS kā pragmatisku un zinošu ekspertu komandai viņš saskata nozīmīgu lomu šajā Rail Baltica projekta ieviešanas procesā. Projektam ir vajadzīgi profesionāļi – mums nevajag viedokli, bet vajag zināšanas, uzsvēra M. Saukāns.
Kā īpaši aktuālu viņš akcentēja būvlaukuma vadītāju, inženieru trūkumu – projektam ir aktūti nepieciešami atbilstošas kvalifikācijas speciālisti, kuru piesaistei ERB Rail cer gan uz LBS, gan uz nozares augstskolu atbalstu, nodrošinot prakses iespējas topošajiem inženieriem. Kā piemēru viņš pieminēja 64 būvatļaujās sadalīto projektu, kur uz katru būvatļaju būtu nepieciešams viens kvalificēts būvlaukuma vadītājs – aizpildīt šīs vakances ar šobrīd pieejamiem darbaspēka resursiem ir neiespējami.
M. Saukāns informēja arī par ERB Rail mājaslapā nodrošināto iespēju dažāda profila uzņēmumiem reģistrēties sadarbības partneru datubāzē, kas var kalpot kā efektīva atspēriena platforma turpmākai attīstībai jau starptautiskā apritē. Pagaidām datubāzē reģistrējušies jau gandrīz 200 uzņēmumu.
Cita starpā LBS valdes loceklis Jānis Timšāns, atsaucoties uz Latvijas Dzelzceļa informāciju, iepazīstināja klātesošos ar kādu zīmīgu vēsturisku faktu, proti, 217,5 kilometrus garā Rīgas-Dinaburgas (Daugavpils) dzelzceļa līnija, kas bija arī pirmā dzelzceļa līnija Baltijā, savulaik tika uzbūvēta nepilnu 3,5 gadu laikā – 1858.-1861. gadā –; līnijas būvniecību veica privāta akciju sabiedrība angļu inženieru vadībā.
Sēdes turpinājumā LBS valdes priekšsēdētājs Raimonds Eizenšmits un LBS valdes priekšsēdētāja 1. vietniece Helēna Endriksone informēja valdi par būvniecības studiju noslēguma darbu aizstāvēšanas rezultātiem Rīgas Tehniskās universitātes Būvniecības un mašīnzinību fakultātē un Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes Meža un vides zinātņu fakultātē. Tika pārrunāts arī studiju noslēguma darbu aizstāvēšanas formāts, metodes un vērtēšanas atšķirības abās augstskolās, kā arī apspriesti interesantākie studentu darbi, kuri, iespējams, drīzumā gūs plašāku publicitāti kādos no turpmākajiem LBS žurnāla Būvinženieris numuriem.