Piektdien, 7. martā, Rīgas lidostā svinīgi tika iemūrēts pamatakmens jaunajam VAS Latvijas gaisa satiksme (LGS) gaisa satiksmes vadības tornim un jaunai kompleksa piebūvei, kas nākotnē ļaus attīstīt un modernizēt aeronavigācijas pakalpojumus, vadīt civilos un militāros lidojumus, garantējot to drošumu, kā arī pavērs jaunas iespējas Rīgas lidostai. Būves pamatos ievietoja laika kapsulu ar vēstījumu nākamajām paaudzēm.
“Jaunais gaisa tornis uzlabos aviācijas drošumu un ļaus palielināt lidojumu skaitu, veicinot ekonomikas izaugsmi. Turklāt šajos ģeopolitiskajos apstākļos ir ļoti svarīgi, ka torni izmantos ne tikai civilo, bet arī militāro lidojumu vadīšanai. Jāuzsver, ka puse jeb vairāk nekā 26 miljoni eiro projekta īstenošanai nāk no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta granta formā. Tas ir konkrēts piemērs, kā Eiropas Savienības fondi veicina Latvijas drošību un attīstību,” pasākumā uzsvēra Eiropas Komisijas ekonomikas un produktivitātes komisārs Valdis Dombrovskis.
Laika kapsulā LGS valdes priekšsēdētājs Dāvids Tauriņš ievietoja vienu no galvenajiem dispečera sakaru līdzekļiem – austiņas, Latvijas Republikas, Eiropas Savienības un LGS karogus, kā arī Rīgas lidostas 7. marta gaisa kuģu pacelšanās un nolaušanās sarakstu un vēstījumu nākamajām paaudzēm, kurā uzsvērta torņa nozīme lidojumu drošuma garantēšanā un izteikts aicinājums turpināt attīstīt aviācijas pārvadājumus.
“Projekta ideju esam lolojuši vairākus gadus, tagad ir pienācis brīdis, kad tiek ielikts būves pamatakmens un sāksies pats svarīgākais posms – celtniecība. Tornis pavērs pilnīgi jaunas iespējas gan LGS, gan Rīgas lidostai, gan mūsu sadarbības partneriem – Gaisa spēkiem un Valsts robežsardzei, gan aviokompānijām un pasažieriem,” norādīja D.Tauriņš.
Jaunā gaisa satiksmes vadības torņa augstums būs 49,9 metri, ēkas apbūves laukums – 5958 kvadrātmetri, bet iekštelpu kopējā platība – 12 185,8 kvadrātmetri. Tornim būs viens pazemes un deviņi virszemes stāvi.
Lidostas gaisa satiksmes vadības tornis, kuru izmanto pašlaik, būvēts 1973. gadā, tam ir pagājušā gadsimta septiņdesmito gadu inženiertehniskie un dizaina risinājumi, un tornis vairs nenodrošina lidostas vajadzības un ierobežo mūsdienīgu, inovatīvu tehnoloģiju ieviešanu.
Būvdarbus veic SIA AIMASA. Būvuzraugs ir SIA PMG. Projektu izstrādāja piegādātāju apvienība ATCT 2020, kuras sastāvā ir arhitektu birojs ARHIS ARHITEKTI un ASV arhitektu, inženieru un interjera dizaina kompānija LEO A DALY.