Kurzemē vērtē gan inženierbūves, gan vēstures mantojumu

0
550

Skates Gada labākā būve Latvijā 2021 žūrija 11.maijā iepazinās ar skatei pieteiktajām būvēm Kurzemes reģionā. Apmeklēti un vērtēti tika septiņi objekti – četri Ventspilī, divi Liepājā un viens Saldū. Objektu saraksts ļoti daudzveidīgs – inženierbūves, sabiedriskās ēkas, vēsturiskais mantojums, dzelzsbetona ražotne.

Ziemeļu mols Ventspilī. Pasūtītājs – Ventspils brīvostas pārvalde, galvenais būvuzņēmējs – AS BMGS, autoruzraugs – SIA CHR Design Solutions, būvuzraugs – SIA Firma L4. Ziemeļu mols ir stratēģiski nozīmīga Ventspils ostas būve. Tā kopējais garums pārsniedz pusotru kilometru, mola atjaunošana izmaksāja vairāk nekā 12 miljonus eiro, piesaistot arī ES Kohēzijas fonda finansējumu. Mola atjaunošanā izmantots liels dažādu materiālu un konstrukciju apjoms; vizuāli iespaidīgi būvelementi ir betona tetrapodi – to kopējais skaits objektā ir 2150, katrs sver piecas tonnas.

Ventspils Zinātnes un inovāciju centrs Vizium. Pasūtītājs – Ventspils valstspilsētas pašvaldības iestāde Ventspils komunālā pārvalde, projektētājs – Audrius Ambrass,UAB Ambraso Architektu Biuras (Lietuva), būvprojekta autors – SIA Arhitekta J. Pogas birojs, galvenais būvuzņēmējs – PS LNK Industries Group,būvuzraugs – SIA Firma L4. Arhitektoniski iespaidīgais ēkas būvapjoms ir jau iztālēm pamanāms jauns vaibsts Ventspils ainavā; viens no inovāciju centra projekta realizācijas mērķiem bija arī iepriekš degradētās vairāk nekā trīs hektārus lielās teritorijas revitalizācija. Projekta izmaksas – 17,5 miljoni eiro (bez PVN). Vairāk par Vizium būvniecību lasiet jaunākajā žurnāla Būvinženieris numurā.

Laivu māja-nojume Ventspils Piejūras brīvdabas muzejā. Pasūtītāja funkciju nodrošinātājs – Ventspils valstspilsētas pašvaldības iestāde Ventspils komunālā pārvalde, pasūtītājs – Ventspils muzejs, projektētājs – SIA Balts un melns, galvenais būvuzņēmējs – SIA Būvfirma Inbuv, restaurators – PS OM Yachtland. Laivu mājā izvietots 21 atjaunots zvejas peldlīdzeklis (laivas, kuteri). Laivu mājas būvniecībā izmantotas masīvkoka konstrukcijas. Projekta izmaksas sasniedza vairāk nekā 403 tūkstošus eiro, tas īstenots ar pašvaldības un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda finansējuma atbalstu.

Militārā mantojuma objekts – Ventspils 46.krasta apsardzes uguns koriģēšanas tornis; pēc atjaunošanas skatu tornis ar jumta platformu. Pasūtītājs – Ventspils muzejs sadarbībā ar Ventspils valstspilsētas pašvaldības iestādi Ventspils komunālā pārvalde, galvenais būvuzņēmējs – SIA Samrode, būvuzraugs – SIA Aimedo. Projekta izmaksas vairāk nekā 66 tūkstoši eiro, lielāko daļu (85%) finansējis Eiropas Reģionālās attīstības fonds. Tornis celts 1939.gadā.

SIA Dzelzsbetons MB dzelzsbetona konstrukciju ražotne Liepājā. Pasūtītājs – SIA Dzelzsbetons MB (UPB grupas uzņēmums), projektētājs – SIA UPB Projekti, galvenais būvuzņēmējs – SIA UPB Nams, projekta izmaksas – vairāk nekā 12 miljoni eiro. Jaunā ražotne būtiski papildina jau esošo uzņēmuma ražošanas infrastruktūru Liepājā, ievērojami palielina ražošanas jaudas, paplašina dzelzsbetona produkcijas sortimentu, kā arī nodrošina vairākus desmitus jaunu darbavietu.

Hoijeres kundzes viesnīca Liepājā. Pasūtītājs – Liepājas valstspilsētas pašvaldība, galvenais būvuzņēmējs – SIA RERE Meistari, projektētājs un autoruzraugs – PS Pils projekts, arhitekte – Liesma Markova, būvuzraugs – SIA Firma L4. Projekta kopējās izmaksas – gandrīz trīs miljoni eiro, piesaistot arī ERAF līdzfinansējumu. Hoijeres kundzes viesnīca ir viens no senākajiem koka dzīvojamajiem namiem Liepājā, pirmās ziņas par to saistītas jau ar 1677. gadu. Projekta gaitā ēkā veikta rūpīga vēsturiskā izpēte, konstrukcijas un interjeri ir atjaunoti ar vislielāko pietāti pret būvvēsturi, maksimāli saglabājot vēsturisko plānojuma struktūru un visas autentiskās detaļas.

Kuldīgas ielas pārbūve Saldū. Pasūtītājs – Saldus novada pašvaldība, galvenais būvuzņēmējs – SIA Saldus ceļinieks, būvuzraugs – SIA Jurēvičs un partneri. Projekta kopējās izmaksas – vairāk  nekā 6,77 miljoni eiro. Kuldīgas ielas posms rekonstruēts vairāk nekā divu kilometru kopgarumā, pārbūvēta Kuldīgas ielas posma, pieslēdzošo ielu brauktuves un nobrauktuvju sega, ierīkots jauns gājēju un velosipēdistu celiņš, pārbūvēti un sakārtoti apakšzemes inženiertīkli, kā arī labiekārtota ielai piegulošā teritorija, izveidojot jaunus apstādījumus.