Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla dienvidu laukumā rit noslēdzošie darbi pie labiekārtošanas un apzaļumošanas projekta. Rīgas Centrālā mezgla dienvidu daļas labiekārtošanas projektu BERERIX izstrādā sadarbībā ar uzņēmumu Labie koki un starptautisko arhitektu biroju Crew, informē pilnsabiedrības BERERIX pārstāvji.
Stacijas dienvidu teritorija tiek veidota kā zaļa, sakārtota un ilgtspējīga vide Rīgas centrā. Pilsētas iedzīvotājiem un viesiem būs pieejamas mūsdienīgas atpūtas zonas, kas veidotas no dabīgiem, Latvijai raksturīgiem koka un akmens materiāliem un tiks veidotas kā zaļas salas. Tās būs izvietotas uz paaugstinājumiem, nodrošinot nepieciešamo koku un augu aizsardzību un funkcionālu laukumu izmantošanu cilvēkiem. Salās būs iestrādāti sēdvietu risinājumi, iestādīti koki un citi augi. Vides dizaineru iecere ir šajā laukumā paust latvisko identitāti – sēdvietām tiks izmantots ozolkoks, atpūtas vietās bruģis un akmens materiāli būs no Latvijai raksturīgā granīta laukakmens. Bet augi un koki liecinās par piejūras klimatam raksturīgo dabu. Teritorijā būs pieejamas velonovietnes, atkritumu urnas ar šķirošanas iespējām. Tāpat tiks nodrošināta laukuma funkcionalitāte cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.
“Ar labiekārtošanas un apzaļumošanas palīdzību Rīgas Centrālas stacijas dienvidu laukumam ir jārada sajūta par Rīgu kā piejūras valsts galvaspilsētu. Simboliski valsts diženumu un vēsturi attēlosim arī ar koku masu – dominēs lielie koki 5 līdz 7 metru augstumā, dažiem sasniedzot pat 11 metrus un 100 cm stumbra apkārtmēru. Rīgas centrs kļūs vairākas reizes zaļāks, kopumā projekta labiekārtotā teritorija sasniegs 8707 kvadrātmetrus, ” norāda Labie koki vadītājs, arborists Edgars Neilands.
Izvēlētie labiekārtojuma elementi ir ar mūsdienīgu dizainu, no ilgtspējīgiem un izturīgiem materiāliem, kas veido piederības sajūtu Latvijai. Rīgas Centrālās stacijas dienvidu daļas labiekārtošanas projekta izstrādātāji analizējuši vairākus desmitus labās prakses piemēru lielākajās Eiropas pilsētās un to dzelzceļa stacijās, lai atrastu labāko un Rīgai piemērotāko risinājumu, kā arī ņemta vērā kopējā dizaina koncepcija, kuru izstrādājis dāņu arhitektu birojs PLH Arhitekter.
Stacijas dienvidu laukuma pamatsegumā tiks izmantots dabīgais akmens, Latvijā maz pielietotās, kvalitatīvās granīta plāksnes. Gar brauktuvēm esošo drošības joslu un atpūtas laukumu segumā tiks izmantots daudzkrāsains Latvijas granīta bruģakmens. Visā segumā kopumā dominēs pelēkie toņi.
Par vides pieejamības risinājumiem uzņēmums Labie koki konsultējies ar apvienību Apeirons. Izstrādāts būtisks risinājums vājredzīgiem cilvēkiem – taktilais tīklojums visā dienvidu laukuma teritorijā. Tas nozīmē, ka vājredzīgi cilvēki varēs nekļūdīgi nokļūt uz visām mezgla vietām – gan sabiedrisko transportu, gan ieejām, gan pārejām – ar taktilā bruģa palīdzību. Par taktilā seguma materiālu stacijas dienvidu laukumam izvēlēts granīta bruģakmens, kas saskaņots ar laukuma pamatseguma granīta plākšņu materiālu un tiks veidots īpaši šim projektam. Arī stacijas ēkā pilnā apmērā tiks nodrošināti taktilie risinājumi.
Laukuma apstādījumiem ir izvēlēti izturīgi, ekoloģiski piemēroti, ka arī vietas mērogam un raksturam atbilstoši koki un augi. Laukumā dominēs priedes, tiks iestādīti ar ozoli, pīlādži un kļavas. Nedaudz tālāk no stacijas, uz Elizabetes ielas pusi, pilsētas iedzīvotājus un viesus priecēs Latvijas spēka koks – ozols, savukārt iepretim Stacijas ēkas ieejai tiks iestādīti dažādi krūmu un ziemciešu stādījumi.
Pilnsabiedrībā BERERIX apvienojušies Beļģijas uzņēmums BESIX Group, Latvijas būvuzņēmums RERE Būve un Itālijas būvnieks Rizzani de Eccher, ar mērķi īstenot projekta Rail Baltica nozīmīgu daļu – Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas kompleksa projektēšanu un pārbūvi, jaunu Eiropas platuma sliežu un dzelzceļa tilta pār Daugavu, uzbēruma un pieguļošās infrastruktūras projektēšanu un būvniecību.
Arhitektūras risinājumus izstrādā itāļu Crew kopā ar Latvijas Arhis Arhitekti. Būvkonstrukciju risinājumus nodrošina beļģu uzņēmumi Greisch, TUC Rail, itāļu DEAL un Latvijas uzņēmumi Celuprojekts un BICP. Sliežu risinājumus gatavo Beļģijas eksperti no TUC Rail, sadarbojoties ar Konstruktions gruppe Bauen Latvija. Ēkas inženiertīklus izstrādā Belam-Riga. Projektēšanas komandā darbojas arī vietējie projektēšanas un inženiertīklu eksperti – Celuprojekts, Citrus Solutions, O3FM, Sprinkleru serviss, Aqua-Brambis, Elsana, Karlis, Arhis MEP.
Kopš 2020.gada janvāra BERERIX intensīvi sadarbojas arī ar uzraugošo būvinženieru komandu Egis-Deutche Bahn, ko veido EGIS RAIL SA, DB Engineering & Consulting GMbH un EGIS Batiments International. Šī sadarbība būtiski paaugstina komandas kapacitāti Rīgai tik nozīmīgā un ikoniskā projekta īstenošanā.