Aizvadītas 24.ziemas olimpiskās spēles Pekinā. Darbi noslēgušies arī pašmāju uzņēmuma We Build Parks komandai, kas vairāk nekā mēnesi pavadīja ziemas olimpisko spēļu norises vietā, kur, sadarbojoties ar partneriem no vācu uzņēmuma Schneestern, veiksmīgi uzbūvēja līdz šim unikālāko un iespaidīgāko Slopestyle sniega trasi un Big Air disciplīnas tramplīnu, vēsta uzņēmums We Build Parks.

Latviešu paveiktais augsti vērtēts ne tikai no profesionālo atlētu puses, bet arī no Starptautiskās Olimpiskās komitejas un, protams, miljoniem skatītāju.

Latviešu uzņēmums sadarbībā ar vācu partneri Schneestern olimpisko spēļu sniega trašu būvniecībā piedalījās jau otro reizi. Gluži kā 2018.gada ziemas olimpiskajās spēlēs, arī šogad latviešu sniega parku eksperti bija atbildīgi par slopestyle un Big Air disciplīnu sniega trašu būvniecību.Strādājot kopā ar pasaules vadošajiem jomas speciālistiem, tie kopīgiem spēkiem ir sasnieguši industrijas augstākās virsotnes un mērķus, veidojot sniega trases pašiem labākajiem pasaules sportistiem šajās disciplīnās.

 Ne tikai paši sniega parku eksperti bija patīkami pārsteigti par darba iznākumu, bet arī skatītāji, industrijas pārstāvji un atlēti. Īsi pēc slopestyle trases dizaina atklāšanas, mediju telpā izskanēja pozitīvas atsauksmes par trases iespaidīgo vizuālo izskatu. Kā “vienkārši neticamu” trasi nodēvējuši arī Starptautiskā slēpošanas federācija (FIS). Iedvesmojoties no Ķīnas kultūras un vēstures, šogad trases dizainā tika imitēti vairāki arhitektūras objekti, tajā skaitā – Lielais Ķīnas mūris – trīs metrus augstas sniega ķieģeļu sienas, kas ne tikai vizuāli piesaistīja lielu uzmanību, bet arī kalpoja kā vēja drošības siena sportistiem. Kopējais trases garums sasniedza 600 metrus, un tā tika veidota sešās sekcijās. Unikālais trases dizains sportistiem deva daudz iespēju radoši izpausties ar lēcienu un triku izpildi. “Trase ir diezgan pārsteidzoša. Sniega Ķīnas mūra imitācija ir apbrīnojams mākslas darbs. Es nekad neko tādu neesmu redzējusi, trases būvnieki ir pārspējuši paši sevi,” sacīja Zoja Sadovska-Sinota, 2022.gada snovborda slopestyle disciplīnas zelta medaļas ieguvēja.

Tiek apgalvots, ka pārdomātie trases elementi to padarīja par tehniski vismodernāko slopestyle trasi, kas jebkad ir uzbūvēta. Ar šāda veida inovācijām tiek veicināta ievērojama progresivitāte olimpiskajās disciplīnas, ko arī atzīst slopestyle trases galvenais dizaineris un būvnieks Dirks Šaumans (Dirk Scheumann): “Lai gan ar profesionālo sportu pats vairs nenodarbojos, tomēr, dizainējot pasaules līmeņa trases, ir jādomā kā labākajam no atlētiem, un nepārtraukti jābūt vienu soli priekšā. Ja trases būs standartizētas un prognozējamas, braucējiem paliks garlaicīgi un nebūs jūtama tik pārsteidzoša braucēju izaugsme, kā tas ir šobrīd.”

Savukārt, Pekinas Big Air disciplīnas tramplīnam izceļama gan tā atrašanās vieta, gan pati struktūra. Vietai ir sena vēsturiska nozīme un stāsts. Tā atrodas metāla rūpniecības teritorijā, kas savu darbību pārtrauca 2005.gadā ar centieniem samazināt gaisa smogu, pārceļot rūpnīcas darbību ārpus pilsētas. Taču masīvie dzesēšanas torņi un cita pamestā infrastruktūra tā arī netika nojaukta, kas olimpisko spēļu skatītājiem izraisījis vizuālu sašutumu par sacensību norises fonu. Tomēr We Build Parks komanda uzsver, ka jāraugās uz situāciju no gaišās puses: “Pašlaik teritorijā, kas ieskauj pasākuma norises vietu, ir izbūvētas un top jaunas biroju ēkas, kafejnīcas, fitnesa zāles un pat grāmatu veikaliņi jeb veidojas jauna pilsētvides infrastruktūra, kam vērojams liels attīstības potenciāls tuvā nākotnē. Noslēdzoties olimpiskajām spēlēm, norises vieta kļūs par Ķīnas komandu treniņu bāzi, un tajā tiks rīkoti sporta, kultūras un biznesa pasākumi.” Arī bronzas medaļas ieguvēja no Šveices – Matilde Gremauda (Mathilde Gremaud) vietu raksturoja kā “perfektu versiju Big Air konstrukcijai, kas integrēta pilsētvidē kā publiski pieejama treniņvieta”.

Darbi pie unikālās Big Air būves sākās 2018.gadā un ilga aptuveni gadu, izmantojot jaunākās industrijas tehnoloģijas un inovācijas. Vēsturiski olimpisko spēļu ietvarā Pekinas Big Air ir pati pirmā šīs disciplīnas stacionārā celtne, kas turpinās pildīt savu funkciju arī pēc olimpiskajām spēlēm, nodrošinot patstāvīgi darbojošas sniega pūtēju mašīnas. Būves dizains tika veidots iedvesmojoties no senajām, ķīniešu tradīcijām bagātajām Dunhuang freskām, kam vijas cauri Apsaras tēli (mitoloģiski – debesu dejotāji), simbolizējot elegantu un plūstošu sajūtu. Konstrukcija stiepjas 60 metru augstumā, un tā veidota no tērauda un betona. Trases garums – no ieskrējiena zonas līdz paredzētajai nosēdiena zonai – ir 164 metri. Darbs pie šīs disciplīnas sniega trases veidotājiem bijis daudz vieglāks, salīdzinot ar slopestyle disciplīnas trases būvniecību, jo konstrukcijas galvenais pamats jau bija gatavs.

We Build Parks komandas vadītājs Jānis Jansons pozitīvi atskatās uz 2022.gada ziemas olimpiskajām spēlēm: “No organizatoriskās puses viss tika pakārtots nepieciešamajām prasībām. Organizatori bija sagatavojuši nepieciešamo daudzumu sniega, kā arī nodrošināja komandu ar jaunākajām darba tehnikām. Varējām koncentrēties tikai uz mūsu pienākumu izpildi, iztiekot bez problēmsituācijām. Vienīgā baža būvniecības laikā bija laikapstākļi. Temperatūras svārstības, kas naktī mēdza noslīdēt līdz pat -25 grādiem pēc Celsija, sarežģīja sniega uzturēšanu, tomēr tika rasti veiksmīgi risinājumi.”

Latvieši Pekinā uzturējās līdz pat 19.februārim. Sākotnēji pirmās nedēļas komanda aktīvi veica lielos būvniecības darbus ar masīvajām tehnikām – sniega sastumdīšanu platformās, pirmo sniega elementu formu veidošanu. Tam sekoja jau nedaudz sīkumaināki roku darbi – metāla konstrukciju integrēšana trasē, Lielā Ķīnas mūra un citu specifisko sniega elementu veidošana. Noslēdzošajās dienās tika pievienotas pēdējās trases detaļas, izvietoti olimpiskie riņķi, veikti nokopšanas un trases pucēšanas darbi. Arī sacensību norises laikā latviešu komanda bija atbildīga par trašu uzturēšanas darbiem – veikt izmaiņas atbilstoši sportistu ieteikumiem, sadarboties ar televīzijas pārraižu veidotājiem, risinot tehniskus jautājumus, un rūpēties par sniegotajām virsmām sacensību laikā.

Olimpiskās sniega ekspertu komandas sastāvā bija 12 profesionāļi no dažādām pasaules valstīm – Latvijas, Vācijas, Beļģijas, Šveices un Jaunzēlandes. Latviešu komandu veidoja pieredzējušie sniega parku eksperti Jānis Jansons un Jānis Daļeckis, kopā ar trīs jaunajiem talantiem – Armandu Zariņu, Jāni Martinsonu un Matiasu Abzalonu. “Olimpisko spēļu pieredze ir neizmērojama vērtība. Bieži vien mums tiek jautāts – kur rodam motivāciju strādāt garās darba stundas, ņemot vērā bieži vien skarbos laikapstākļus? Atbilde ir – atgriezeniskajā saitē. Dienā, kad tika oficiāli publicēts slopestyle trases dizains, piedzīvojām bagātas emocijas. Vietējie iedzīvotāji, federācijas, sportisti… visa pasaule bija sajūsmā, un ar savu pozitīvismu deva mums pamatīgu enerģijas lādiņu,” par piedzīvotajām emocijām komentē Jānis Daļeckis, kuram šīs jau bija otrās olimpiskās spēles kā sniega būvniecības ekspertam.

Pašlaik latviešu komanda no Ķīnas veikusi pārlidojumu uz Gruziju, kur izbūvē sniega trasi FIS (International Ski Federation) Pasaules kausa sacensībām slopestyle disciplīnā, kas kalpos arī kā pārbaudes pasākums Pasaules čempionātam 2023.gadā, par ko arī atbildīgi būs pašmāju We Build Parks eksperti kopā ar vācu partneriem no Schneestern. Vēsturiski tas ir pirmais šāda veida – olimpiskās disciplīnas – sniega parks Gruzijā, līdz ar to piedzīvojam unikālu notikumu, kur valstī dzimst jauns sporta veids, kas jau ir iemantojis popularitāti visā pasaulē. 

We Build Parks ir starptautisks uzņēmums, kas projektē un būvē ne tikai sniega trases, bet arī veloparkus, veikparkus, skeitparkus un citus aktīvās atpūtas parkus Baltijā, Skandināvijā un citur pasaulē.