Latvijā pirmo reizi tapis unikāls, videi draudzīgs un ilgtspējīgs bio asfalta ceļa segums, ko izstrādājis ceļu būves uzņēmums SIA Vianova, turpinot darbu pie videi draudzīga asfalta ražošanas. Projekta galvenais mērķis ir radīt bio asfaltu, izmantojot lignīnu – atjaunojamu biopolimēru – kā naftas produktu aizstājēju, šādā veidā mazinot CO2 emisijas un vides piesārņojumu.
2023. gada februārī Vianova uzsāka pētniecības projektu Ilgtspējīgu asfaltbetona maisījums ar atjaunojamo biopolimēru lignīnu sadarbībā ar Viedo materiālu un tehnoloģiju kompetences centru. Projekta nobeiguma fāzē paredzēts izbūvēt bio asfaltbetona seguma izmēģinājuma posmu uz valsts autoceļa A2 autoceļš Rīga-Sigulda-Igaunijas robeža (Veclaicene) 12,430-12,880 km labajā joslā. Izmēģinājuma posma izbūvi ir plānots veikt maijā (pie labvēlīgiem laikapstākļiem). Izmēģinājuma laikā tiks veikta trīs atšķirīgu asfalta recepšu izbūve, lai tās novērtētu reālos ekspluatācijas apstākļos.
Gan ceļu būvē, gan citās nozarēs viens no lielākajiem izaicinājumiem ir aizstāt neatjaunojamos resursus. Šis izaicinājums ir īpaši sarežģīts, jo nafta ir neatjaunojams avots, kā resursi pakāpeniski izsīkst. Kā viena no alternatīvām, ko arī savā pētnieciskajā procesā ir pārbaudījusi Vianova, ir lignīns, kas ir otrs izplatītākais biopolimērs pēc celulozes. Lignīnu var izmantot kā aizstājēju fosilajiem izejmateriāliem, tai skaitā arī asfalta ražošanā. Lignīna ķīmiskā struktūra līdzinās bitumena struktūrai, kas ļauj to izmantot kā daļēju bitumena aizvietotāju. Papildus bitumena aizvietošanai ar lignīnu – 20% apjomā šķembu mastikas asfalta maisījumā – ceļa segumā tiek iekļauts arī reciklēts asfalts jeb frēzētais asfalts 30% apjomā. Tieši reciklēta asfalta izmantošana ļauj mazināt atkarību no augstas kvalitātes izejmateriālu importa.
Vianova ražošanas daļas vadītājs Rolands Īzaks skaidro ilgtermiņa projekta mērķi: “Šī iniciatīva ir daļa no plašākas stratēģijas, ar kuru Vianova attīsta savus procesus un produktus, lai mazinātu būvniecības nozares ietekmi uz vidi, veicinot aprites ekonomikas pamatprincipus.”
Pētniecības projekta ietvaros tika strādāts ar četriem dažādiem lignīna veidiem, lai atrastu piemērotāko risinājumu. Lielākā daļa pētījumu tika veikti bio asfaltbetona seguma izbūvei, un tā galvenais uzsvars bija lignīna izmantošana asfalta ražošanā, kā arī reciklēta asfalta iekļaušana maisījumā. Pētniecības projekta vadītāja Līga Gebauere komentē: “Vianova nepārtraukti meklē, kur ir vieta inovācijām, kas var palīdzēt sasniegt vides ilgtspējas mērķus, vienlaikus nodrošinot augstāko iespējamo ceļu būves kvalitāti. Mēs esam apņēmības pilni turpināt pētniecības darbu arī nākotnē, ieguldot resursus un piesaistot jomas profesionāļus inovatīvu risinājumu attīstībā.”
Vianova valdes priekšsēdētājs Sandis Zvidriņš komentē pētniecības projekta nozīmi: “Šis projekts ir liels solis mūsu uzņēmuma un vispārējā nozares attīstībā. Mēs esam gandarīti, ka varam veicināt zinātniskās pētniecības prakses integrāciju reālos projektos un demonstrēt, ka ilgtspēja un inovācijas var iet roku rokā. Esam priecīgi par iesaistīto pušu interesi, līdzdalību un atbalstu projekta veiksmīgai īstenošanai. Šī ir jau otrā reize, kad Vianova iesaistās pētniecības projektos, apliecinot vēlmi veicināt ilgtspējīgas inovācijas nozarē.”