Lietuvā ceturtdien ar svinīgu ceremoniju Neres upes krastā, Jonavas rajonā, dzelzceļa projekta Rail Baltica ietvaros sākta Baltijā garākā dzelzceļa tilta būvniecība, aģentūru LETA informēja Baltijas valstu kopuzņēmuma AS RB Rail pārstāvji.
RB Rail izpilddirektors un valdes priekšsēdētājs Agnis Driksna norāda, ka Rail Baltica globālā projekta īstenošanai tiek rūpīgi sekots līdzi visās trijās Baltijas valstīs, un tā ir būtiski progresējusi.
Viņš skaidro, ka Rail Baltica, ņemot vērā tā mērķi, apmēru un pārrobežu sarežģītību, ir unikāls infrastruktūras projekts. Turklāt tā ietvaros tiks izbūvēti arī vairāki ikoniski infrastruktūras objekti, un viens no tiem ir tilts pār Neres upi.
Driksna uzsver, ka šobrīd ir mainījies ģeopolitiskais konteksts, radot nepieciešamību pēc mērķtiecīgākas un paātrinātas projekta īstenošanas, lai izveidotu jaunu, stratēģisku transporta un aizsardzības koridoru, kas savienos Baltiju ar pārējo Eiropu, un ir apņemšanās līdz 2027.gadam sākt dzelzceļa kustību Rail Baltica prioritārajos posmos.
Savukārt Lietuvas transporta un sakaru ministrs Mariuss Skuodis pauž, ka primārais uzdevums ir savlaicīgi izbūvēt Rail Baltica pamattrasi posmā Kauņa–Rīga, un šis posms drīz pāries aktīvas būvniecības fāzē.
Skuodis min, ka ātrgaitas dzelzceļa savienojums ar Rīgu ir svarīgs ne tikai tūrismam, bet arī abu valstu un visa Baltijas reģiona uzņēmējiem. Tāpat arī būvniecības paātrināšana nozīmē arī reģiona drošības stiprināšanu, un šobrīd tas attiecas ne tikai uz Baltijas valstīm.
Rail Baltica projekta ieviesēja Lietuvā LTG Infra izpilddirektors Karolis Sankovskis atzīmē, ka dzelzceļa tilts pār Neres upi pie Jonavas ir viens no Rail Baltica projekta lielākajiem tehniskajiem un inženiertehniskajiem izaicinājumiem. Tilta garums būs līdz 1,51 kilometrs, savukārt augstums – aptuveni 40 metru virs Neres upes un tās ielejas. Pār tiltu, kas būs aptuveni 14 metrus plats, tiks izbūvēta Eiropas standarta platuma divsliežu ātrgaitas dzelzceļa līnija. Ņemot vērā tilta atrašanos pilsētas tuvumā, tiks uzstādītas trokšņu barjeras, kā arī izmantoti citi troksni mazinoši risinājumi.
Itālijas uzņēmums Rizzani de Eccher, ar kuru publiskā iepirkuma konkursa rezultātā noslēgts līgums par tilta būvniecību, būs atbildīgs arī par tilta infrastruktūras, kā arī blakus esošās infrastruktūras izbūvi, tostarp meliorācijas sistēmas, elektrības, telekomunikāciju un ūdensvada tīklu izbūvi, tuvējā rajona ceļa remontu, izbūvējot krustojuma posmu. Līguma vērtība ir aptuveni 64 miljoni eiro.
Tiltu pār Neres upi pie Jonavas ir plānots uzbūvēt divarpus gadu laikā. Būvniecības tehniskās apkopes pakalpojumus sniegs uzņēmums Viamatika AB. Šobrīd ir sākti arī Rail Baltica dzelzceļa apakšstruktūras un infrastruktūras uzstādīšanas darbi Jonavas rajonā Lietuvā, kā arī koordinēti apstiprinātie optimālo alternatīvu speciālie plāni dzelzceļa posmos starp Kauņu un Viļņu, kā arī starp Kauņu (Jesiju) un Lietuvas un Polijas robežu.
Publicitātes foto.
Jau ziņots, ka Rail Baltica projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Paredzēts, ka Rail Baltica izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Dzelzceļa līnija Rail Baltica tiks atklāta secīgi pa posmiem laikā no 2026.gada līdz 2030.gadam.