Pagājušajā nedēļā Limbažu novada domē notika pašvaldības vadības, speciālistu un Salacas tilta projektētāju tikšanās, kuras laikā SIA Projekts 3 būvprojekta vadītājs Ģirts Šķupelis prezentēja projektētāju izstrādātās Salacas tilta vizualizācijas, vēsta Limbažu novada pašvaldība.
Izbūvējamo, jauno tiltu pār Salacu, paredzēts veidot ar divām 4m platām braukšanas joslām un divām 2,5m platām ietvēm brauktuves malās. Kopējais tilta platums paredzēts 14,5m. Laiduma konstrukcijas kopējais garums plānots 182,5m. Abās tilta pusēs zemtilta daļā paredzēts izveidot gājēju ietvi ar platumu 3m un augstuma gabarītu 2,5m, kas tiks precizēts turpmākā projektēšanas gaitā.
Ainažu pusē zemtilta ietvi savienos ar esošo ietves konstrukciju, kura izbūvēta gar Salacas upi, Rīgas pusē zemtilta daļas ietvi izveidos lokāli (ap 20m) un tās galā (jūras pusē) tiks izbūvētas jaunas kāpnes. Provizoriskās tilta būvniecības izmaksas ir robežās no 6 līdz 7,8 miljoniem eiro bez PVN.
Būvprojekta vadītājs Ģirts Šķupelis informēja pašvaldības pārstāvjus kā notiks tilta konstrukciju demontāža un kāda būs satiksmes organizācija vecā tilta demontāžas un jaunā tilta būvniecības laikā.
“Jaunā tilta būvniecībā neviena no konstrukcijām nav atbilstoša un derīga. Visiem upē esošajiem balstiem apkārt būs jādzen rievsiena, jāatsūknē ūdens un tad tie jādemontē. Izstrādājot jaunā tilta projekta variantus veco balsti netiek ņemti vērā,” uzsvēra Ģ.Šķupelis.
Uz būvdarbu laiku satiksmi paredzēts novirzīt pa pagaidu apbraucamo tiltu, tas sastāvēs no divām daļām, brauktuves daļa būs tērauda, tiltu paredzēts izbūvēt esošā tilta augšteces pusē. Pagaidu apbraucamo tiltu paredzēts izbūvēt ar vienu 4,5m platu braukšanas joslu un vienu 1,5m platu gājēja ietvi. Tilta kravnesība būs 52 tonnas. Satiksmi paredzēts regulēt ar luksofora palīdzību.
Pēc iepazīšanās ar projektētāju izstrādātajiem Salacas tilta variantiem, pašvaldības vadītājs Dagnis Straubergs interesējās cik ilgi plānoti būvniecības darbi un vai iespējams padarīt tiltu apdzīvojamāku. “Vai iespējams uz tilta veidot kabatas jeb paplatinājumus, kur cilvēkiem uzkavēties un pavērot ainavu,” viņš jautāja, “vai iespējams izdarīt tā, lai tilts nav kā pārrāvums starp abām upes pusēm, bet ir jauka pastaigu vieta?” Būvprojekta vadītājs ir pārliecināts, ka tas ir iespējams un noteikti ieskicēs šādu variantu tilta gala projektā.
Jaunā tilta projektēšana plāno pabeigt 2023.gada sākumā. Runājot par tilta būvniecības laiku Ģ.Šķupelis min pusotru gadu, jo pagaidu tilta uzstādīšana aizņems divus mēnešus, tikpat ilgu laiku prasīs vecā tilta demontāža. Ziemā varētu veikt tilta balstu betonēšanu. Jauno tiltu varētu atklāt 2025.gada sākumā.
Pašvaldības vadītājs Dagnis Straubergs aicina iesaistīties novada iedzīvotājus jaunā Salacas tilta izbūves variantu izvēlē un apspriešanā.
Esošā Salacas tilta projektu izstrādājis Minskas projektēšanas institūts Belgiprodor 1958.gadā, pēc 1948.gada tehniskajiem noteikumiem. Tiltu būvēja 2.Saulkrastu CBR 1959.un 1960.gadā. Pašlaik Salacu šķērso pārtrauktas sistēmas astoņu laidumu (attālums starp balstu asīm ir 22,20 metri) „T” veida saliekamu dzelzsbetona siju tilts, kura kopējais garums ir 180,76 metri. Tilta brauktuves platums ir 7,5 metri, bet divas gājēju ietves – 1,5 metri platas.
Tiltam ir deviņi balsti no kuriem septiņi upē. Tilta pastāvēšanas laikā tam ir veikti vairāki remonti, bet tagad pēc ekspertu slēdziena, tilta tehniskais stāvoklis ir neapmierinošs un tā ikdienas ekspluatācija ir pieļaujama, saglabājot esošo satiksmes ierobežojumu, kā tas minēts 2020.gada inspekcijā. Pēdējo tilta apsekošanu veica SIA Projekts 3 tiltu nodaļas inženieri.