Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) arī 2021.gadā turpināja īstenot logu un ugunsdrošo durvju tirgus uzraudzības pasākumus, kas aizsākti pirms dažiem gadiem.
Iepriekšējos gados novērots augsts neatbilstību īpatsvars logu jomā, it sevišķi tiem logiem, kas tiek piegādāti no citām ES dalībvalstīm vai no trešajām valstīm. Latvijā ražotiem logiem neatbilstības pret ražotāja deklarētajām vērtībām un parametriem netika konstatētas, līdzīga tendence novērota arī 2019. un 2020.gada tirgus uzraudzības rezultātos.
Lai pārliecinātos par logu atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, PTAC veica 12 klātienes pārbaudes, septiņos gadījumos tika izņemti logu paraugi, kas nodoti ekspertīzes veikšanai, lai pārliecinātos par logu deklarēto vērtību atbilstību marķējumā norādītajām. Četros gadījumos dažādu iemeslu dēļ logu paraugi ekspertīzes veikšanai netika izņemti, jo tiem trūka marķējuma, tādēļ nebija identificējams arī to ražotājs, to deklarētās vērtības un parametri, un šajos gadījumos konkrēto logu tirdzniecība tika apturēta.
2021.gada testēšanas rezultāti nav iepriecinoši, jo no septiņiem ekspertīzes veikšanai nodotajiem paraugiem pieciem konstatētas neatbilstības, t. i., faktiskās vērtības un parametri neatbilst ražotāja deklarētajām vērtībām un parametriem – tie ir siltuma caurlaidības koeficients (Uw), gaisa caurlaidības klase, ūdensnecaurlaidības klase, vēja slodžu izturība. Neatbilstību īpatsvars trijos gados saglabājies augsts, jo neatbilstoši ir 10 no 13 testētajiem paraugiem. Kopumā no 22 pārbaudītajiem logiem 18 gadījumos konstatētas neatbilstības.
Veicot tirgus uzraudzību, visos gadījumos ražotājiem vai piegādātājiem tika lūgts uzrādīt logu lietošanas, montāžas un pārvietošanas instrukcijas; tikai atsevišķos gadījumos tās tika pievienotas vai izsniegtas. Šīs svarīgās informācijas nenodrošināšana var izraisīt būtiskas neatbilstības, piemēram, veicot nepareizu logu transportēšanu, uzglabāšanu vai montāžu, logi var tikt bojāti vai neatbilstoši iestrādāti, var netikt sasniegti ražotāja norādītie logu veiktspējas rādītāji, kas atstās negatīvu ietekmi ne tikai uz rezultātu, bet arī uz patērētāja labbūtību, ņemot vērā ieguldītos finanšu līdzekļus.
Kā papildu problēma logu tirgū novērota tendence, ka komersanti vairākos gadījumos nesniedz informāciju par patieso logu ražotāju un pat izvairās šādu informāciju norādīt.
Visu rakstu lasiet žurnāla Būvinženieris jūnija numurā (Nr.86).
Žurnālu ABONĒ ŠEIT vai https://abone.pasts.lv/
vai pa e-pastu [email protected].
Pērc – Preses servisa tirdzniecības vietās.