Lietuvā bāzētais bitumena hidroizolācijas un jumtu segumu ražotājs Mida ir optimizējis ražošanas līnijas, un tagad uzņēmuma sortimentā papildus tirgū jau labi pazīstamajiem bitumena dakstiņiem pēc ilgāka pārtraukuma atgriezušies arī ruļļu materiāli.
Mida kā būvmateriālu ražošanas uzņēmuma pirmsākumi meklējami jau pagājušā gadsimta 60.gados. Bituma jumta segumus Lietuvas pilsētā Gargždos (lietuviski – Gargždai) esošajā rūpnīcā uzņēmums sāka ražot 1965.gadā. Pagājušā gadsimta 90.gadu sākumā, mainoties akcionāriem, kā arī dažādu citu tirgus apstākļu ietekmē uzņēmums pārtrauca ražot bituma ruļļu jumta segumus un pēdējās desmitgades vairāk bija pazīstams tikai kā bitumena dakstiņu un to apakšklāju ražotājs.
Kā norāda UAB Mida LT pārstāvis Ainārs Dudars, Mida ir Lietuvā plaši pazīstams un cienīts zīmols ar senām tradīcijām, un tagad, pēc daudziem gadiem atjaunojot sortimentā ruļļu materiālus, tas būtībā ir atgriezies pie savām saknēm. Ruļļu materiālus uzņēmums atsāka ražot šī gada pavasarī; sākotnēji tie bija divu veidu materiāli, tagad sortiments ir papildināts ar vairākiem jauniem veidiem, lai piedāvātu klientiem tiem ierastos produktus.
«Agrāk Mida ražoja tikai bitumena dakstiņus Baltijas, Eiropas un Dienvidamerikas tirgum, taču tagad ar ruļļu materiāliem plānojam apgūt plašāku reģionu, un tā nebūs tikai Baltija – eksportēsim arī uz Poliju un Skandināvijas valstīm,» stāsta A.Dudars. Kopš polimērbituma jumta segumu materiālu ražošanas atsākšanas jau ir pārdots vairāk nekā pusmiljons kvadrātmetru; pirmās Mida rūpnīcā izgatavoto ruļļu materiālu kravas nonākušas arī pie Skandināvijas, Polijas un Čehijas klientiem, un atsauksmes ir pozitīvas. «Ir sākta tādu materiālu ražošana, pie kādiem ir pieraduši klienti Latvijā, Igaunijā un arī Skandināvijā. Lēnām virzāmies gan uz ziemeļiem, gan uz rietumiem un dienvidiem. Protams, skandināvi un igauņi pagaidām vēl uz to skatās piesardzīgi, bet esam jau parādījuši, ka mākam un varam, un sākam iekarot šo tirgu,» viņš piebilst.
Vietējās zināšanas kā priekšrocība
UAB Mida LT pārstāvis sarunā ar Būvinženieri uzsver, ka uzņēmumam ir trīs galvenie vērtību pīlāri: «Pirmkārt, tā ir pieejamība – tas, ka esam šeit, Baltijas tirgū, un te uz vietas ir pieejami visi mūsu speciālisti, pārdevēji, viss personāls. Otrkārt – uzticamība: mums ir pieredze, materiāli tehniskā bāze. Un, treškārt, ilgtspēja. Esam pārliecināti par mūsu materiāliem, tie kalpo ilgi un droši.»
Ainārs Dudars papildina: «Ļoti būtiski ir tas, ka mums ir vietējā tirgus zināšanas. Latvijā runājam ar klientiem latviski, Igaunijā kolēģi runā ar klientiem igauniski, Lietuvā – lietuviski. Komunicējam ar cilvēkiem tajā valodā, ko viņi saprot. Varu piezvanīt jebkuram būvuzraugam, izrunāties un izskaidrot. Pa šo laiku ir izdarīts ļoti liels darbs. Tā kā Latvijā nav jumta segumu ieklāšanas standartu, tad mēs droši varam teikt, ka esam vieni no tirgus līderiem, kas sniedz konsultācijas. Esam radījuši un adaptējuši dažādas instrukcijas par jumta segumiem – nodrošinām informāciju pareizā un saprotamā latviešu valodā, nevis interneta aplikācijās veiktus tulkojumus, kas bieži raisa smaidu un pat rada nožēlu.
Šo gadu laikā uzņēmuma speciālisti visā Latvijā vadījuši vairāk nekā 100 semināru par lēzeno un slīpo jumtu izbūves un projektēšanas tēmām. «Sniedzam zināšanas citiem un turpinām mācīties paši, uzkrājam jaunas zināšanas – dodamies pieredzes apmaiņā pie kolēģiem uz Itāliju, Vāciju, un tā zināšanu bumba aug. Varu droši apgalvot, ka labi orientējamies lielākajā daļā gadījumu, zinām savu klientu un tā vajadzības, un kopumā ir liels gandarījums par to, ko darām. Tirgus ir pieradināts pie labiem materiāliem, un, ņemot vērā to, ka nav standartu, uzskatu, ka esam ļoti lielu darbu izdarījuši, lai paceltu kvalitātes latiņu,» pieredzē dalās uzņēmuma pārstāvis.
Klimatiskajiem apstākļiem atbilstoša izvēle
Raksturojot vietējo polimērbituma jumta segumu materiālu tirgu, A.Dudars atzīst, ka dalībnieku tajā ir daudz – pēdējā laikā parādījušies sen neredzēti un nedzirdēti ražotāji, kas bija populāri pagājušā gadsimta 90. gadu beigās. Tomēr, kā uzsver A.Dudars, viens no nosacījumiem – materiālam un izmantojamām jumta konstrukcijām ir jābūt adaptētam izmantošanai konkrētajā klimatiskajā zonā. «Fizika visur ir vienāda, bet klimatiskie ap-stākļi atšķiras, līdz ar to mēs nedrīkstam akli pārņemt Dienvideiropas būvniecības tradīcijas un domāt, ka viss ilgtermiņā būs kārtībā. Mēs nevaram jebkuru jumta seguma materiālu tā vienkārši paņemt un likt uz jumta. Piemēram, Latvijā ir prasības, lai jumta segumiem būtu noteikta ārējās uguns iedarbības klase, piemēram, B roof T1, bet jaunpienācējiem nav šādu testu, un šo materiālu izmantot uz jumta Latvijā nedrīkst. Jārēķinās, ka Baltijas reģionā strādā tad, kad pasūtītājam ir nauda, un nauda var būt gan vasarā, gan ziemā, kad āra temperatūra ir zem 0 grādiem. Piemēram, daudziem 90.gadu beigās radās problēmas, kad mēģināja jumtus ieklāt ziemā, bet īsti nesanāca, jo pārsvarā pieejami bija dienvidu reģioniem paredzētie materiāli.
Viņš uzsver – viss ir atkarīgs tikai no bituma kvalitātes un pievienoto polimēru veida un daudzuma. Nav būtiski, vai jumta segumu ražo Āfrikā, Amerikā vai Lietuvā – ir Eiropas standarts, kuram materiālam jāatbilst. «Diemžēl bitumena dakstiņi, kas paredzēti diezgan īsam kalpošanas laikam, savulaik ir daļēji sabojājuši priekšstatu par šo jumta seguma materiālu, jo nokļuva uz lepniem savrupnamiem, kuriem nu jumta segums jāmaina. Diemžēl bija laiks, kad būvniecībā valdīja princips – būvējam lēti, pārdodam dārgi. Gan tad, gan tagad ir bitumena dakstiņi, kas kalpo ilgi, labākajiem ražotājs dod garantiju pat līdz 60 gadiem. Tie ir trīs slāņu dakstiņi, kuru ilgmūžību nodrošina gan vairākas kārtas, gan izmantotās izejvielas un tehnoloģijas.»
Vienīgais ražotājs Baltijā
A.Dudars kā nozīmīgu uzsver faktu, ka Mida ir Baltijā vienīgais polimērbituma jumtu segumu ražotājs, līdz ar to tas sevi arī aktīvi pozicionē kā vietējo ražotāju ar Baltijas vērtībām, lielu pieredzi, tehniskajām zināšanām un reālu, attīstītu, mūsdienīgu ražošanas bāzi tepat aizsniedzamā attālumā. Kā viņš atzīmē, «tie ir tikai 300 kilometru, četras stundas brauciena, un tu esi rūpnīcā, kur ir visa nepieciešamā infrastruktūra, tostarp bituma un polimēru rezervuāri – varam laikus iepirkt izejmateriālu un to akumulēt, līdz ar to arī būt stabilāki ar cenu».
Mida bituma jumtu segumu materiāli tirgū tiek izplatīti dažādi un visos tradicionālajos kanālos – vairumtirdzniecībā, mazumtirdzniecībā, tāpat arī materiāli tiek pārdoti uz projektiem. Lai gan Mida zīmols Latvijā ir pazīstams jau vairāk nekā 10 gadu, tomēr viens no mērķiem ir plašāka tirgus iepazīstināšana ar jaunajiem polimērbituma jumta segumiem, un viens no labas konkurētspējas priekšnosacījumiem ir jau pieminētā vietējā pārstāvniecība un tieša saikne ar klientiem.
Pēc A.Dudara viedokļa, Mida ruļļveida jumta seguma materiāli lieliski papildinās tirgū jau esošo un pieejamo jumta segumu materiālu klāstu – vai tie būtu māla kārniņi, skārda jumta segumi u. c. –, katram ir sava specifika, savas tehniskās kvalitātes, savs lietojums. Ruļļu materiālu izmantošanā plašākais un piemērotākais segments ir lēzenie jumti – tātad sabiedriskas ēkas, industriālie objekti u.c. būves, kur nav tik daudz tehnisko risinājumu iespēju.
Runājot par eksporta perspektīvām ziemeļvalstu virzienā, viņš uzsver: «Skandināviem un igauņiem ir izstrādāti standarti, kuros noteiktas konkrētas prasības jumta segumu materiāliem. Mida produkts ir vienlīdz labs kā Latvijas, tā Skandināvijas apstākļiem, tas atbilst visām vietējām prasībām. Turklāt, ja materiāls ir standartos noteiktajām prasībām atbilstošs, tas iegūst attiecīgu grupu un var jau tikt izmantots valsts un pašvaldību projektos. Savukārt, ja to izmanto valsts un pašvaldības, tā jau ir zināma kvalitātes garantija, ko attiecīgi novērtē arī visi pārējie pasūtītāji.»