No kuģu piestātnēm līdz rotaļlaukumiem

0
188
Foto – Uldis Andersons

Skates Gada labākā būve Latvijā 2020 žūrija šīs nedēļas pirmajā objektu apskates braucienā uz Kurzemi devās divās grupās, dažus objektus apskatot kopīgi un dažus – atsevišķi. Otrās grupas žūrija Kurzemes vizītē 27.jūlijā novērtēja objektus Sabilē, Kuldīgā, Liepājā, Saldū. Īpaši daudz šoreiz pilsētvides un infrastruktūras objektu.

Kurzemes izbrauciena pirmais apmeklētais objekts – atjaunotā bijusī Sabiles sinagogas ēka, kurā tagad izvietots Sabiles mākslas, kultūras un tūrisma centrs. Projektētāja Marija Solovjova, galvenais būvuzņēmējs SIA BauArt. Projekta gaitā restaurēta 1890.gadā celtā Sabiles sinagogas ēka, kas ir valsts nozīmes arhitektūras piemineklis, kā arī atjaunota tai līdzās esošā ēka. Jāatgādina, ka pērn skatei Gada labākā būve Latvijā 2019 bija nominēts arī iepretim sinagogai esošais atjaunotais un labiekārtotais Sabiles pilsētas laukums.

Bērnu rotaļu laukums Ķirbītis Kuldīgā ir jaunākais no trim Kuldīgas estrādes parkā izvietotajmiem rotaļu laukumiem – 2013.gadā te tika atklāts rotaļu laukums Ābolītis, bet 2015.gadā – Bumbierītis. Ķirbīša projektu izstrādāja SIA Fixman, būvniecību veica piegādātāju apvienība SIA AB būvniecība un SIA Fixman. Laukumā izvietotās rotaļu iekārtas 2019.gadā speciālā balsošanā izvēlējās paši Kuldīgas iedzīvotāji. Iespaidīgākā un centrālā laukuma būve ir septiņus metrus augstā Sky Line iekārta ar kāpelēšanas rīkiem, tuneļa slidkalniņu, spēļu sienu u.c. elementiem, kas, kā varēja pārliecināties žūrijas apmeklējuma laikā, mazajiem kuldīdzniekiem sagādā neaprakstāmu prieku. Rotaļlaukuma iekārtu materiāli un krāsu toņi izvēlēti, respektējot Kuldīgas pilsētas vēsturisko koptēlu un ainavu.

Kuldīgā žūrija apmeklēja un novērtēja vēl vienu pilsētvides labiekārtojuma objektu – atjaunotās gājēju laipas un tiltiņu Pilsētas dārzā. Projekta gaitā veikta arī Pilsētas dārza dīķa tīrīšana, kā arī atjaunots skatu laukums un gājēju laipa pie Baznīcas ielas 34. Darbus pēc SIA PRO VIA un SIA Inženieru birojs Kurbada tilti veica SIA Būvfirma INBUV, kopējās būvdarbu izmaksas sasniedza 85,7 tūkstošus eiro. Objekts gada labāko būvju skatei pieteikts nominācijā Ainava.

Vairāk nekā divus kilometrus garā pastaigā žūrija iepazinās ar Kuldīgas lielāko pēdējā laikā realizēto ceļu infrastruktūras projektu, kas realizēts 17 mēnešu laikā un kopumā izmaksājis 4,48 miljonus eiro. Projekta gaitā rekonstruēts L.Paegles ielas posms no Dzirnavu ielas līdz Raiņa ielai, Mucenieku ielas posms no Dzirnavu ielas līdz Jelgavas ielai, Skrundas ielas krustojums ar Jelgavas ielu, Jelgavas ielas posms no Mucenieku ielas līdz Ganību ielai un Graudu ielas posms no Jelgavas ielas līdz Ganību ielas aplim – kopējais atjaunotās brauktuves garums ir divarpus kilometri, izbūvēts arī dalītais gājēju un velosipēdistu celiņš 1,3 km garumā un ietve divu kilometru garumā. Sakārtotas visas apakšzemes komunikācijas – ūdensvads, sadzīves un lietus ūdens kanalizācija, drenāžas tīkls u.c. Ielu seguma atjaunošanā  izmantots dažādu toņu speciāls betona bruģis ar raupju virsmu, kas aizstāj iepriekšējo asfaltbetona segumu, savukārt Leona Paegles ielas klājumam izmantots kaltais laukakmens bruģis. Leona Paegles iela faktiski ir izbūvēta no jauna, jo līdz šim tas bija tikai nekopts zemes ceļš, turklāt to uz pusēm pārdalīja norobežojoši granīta stabi, kas liedza autotransportam šķērsot ielu pilnā tās garumā.

Nākamais žūrijas apmeklētais objekts – Liepājas osta. Te veikta ostas vidējo vārtu pārbūve, atjaunotas brīvostas aizsargbūves, kā arī pie sadalošā mola uzcelta jauna kuģu dziļūdens piestātne Nr. 54. Šī ir vienīgā no jauna uzceltā dziļūdens piestātne Latvijā pēdējo vairāku gadu desmitu periodā. Būtiski, ka līdztekus piestātnes būvdarbiem Liepājas ostas akvatorijā notika arī kuģu ceļa gultnes padziļināšana līdz 14,5 metriem, ko veica Beļģijas uzņēmums Jan De Nul. Kopējais šo aktivitāšu ieguvums – Liepājas ostas akvatorijā tagad iespējams uzņemt un iekraut kuģus ar 240 metru garumu un 14 metru iegrimi. Pasūtītājs Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde, galvenais būvuzņēmējs PS LNK Industries Group, būvprojekta vadītājs Jānis Rāzna.

Acīm un sajūtām patīkams bija Bernātu parka labiekārtoto dabas taku apmeklējums Nīcas novadā. Projekts Dabas taku labiekārtojums teritorijā Bernātu parks gada labāko būvju skatei pieteikts nominācijā Ainava, kā divi galvenie objekti pieteikumā ir gandrīz 10 metru augstais koka skatu tornis un uz pāļiem balstīts koka tilts. Galvenais būvuzņēmējs – SIA Normand Enterprises.

Bernātu dabas parks kopumā tiek iekārtots un labiekārtots jau vairāku gadu periodā, to veido tematiskās pastaigu takas ar laipām, kā arī ap 150 koka un akmens vides objektu, kuru autori ir tēlnieki – tēvs ar dēlu – Ģirts Burvis un Gaits Burvis. “Plānojot attīstību, visa pamatā mums ir cilvēks. Jo, kam tad vēl, ja ne cilvēkam?” tā, iepazīstinot žūriju ar Bernātu dabas parku, saka Vita Liepiņa, agrākā Nīcas novada Attīstības nodaļas vadītāja (pēc administratīvi teritoriālās reformas Nīcas novads ir viens no astoņiem novadiem, kas tagad ietilpst Dienvidkurzemes novadā).

Pēdējais no 27.jūlijā žūrijas apmeklētajiem objektiem – skeitparks un velotrase Saldū. Projekts realizēts līdzās Saldus Sporta namam esošajā vairāk nekā 3000 kvadrātmetru lielā teritorijā, kur iepriekš atradās asfaltēts sporta laukums un nepievilcīgas betona tribīnes. Saldus skeitparks tiek pozicionēts kā modernākais alternatīvo sporta veidu komplekss Baltijā, un tā veidošanā savu artavu devuši arī paši alternatīvā sporta entuziasti. Kopā projekta realizācijas gaitā tapuši trīs objekti – koka skeitparks, betona skeitparks un asfaltēta velotrase –, kas jau kopš atklāšanas brīža kļuvuši par iecienītu brīvā laika pavadīšanas vietu gan saldeniekiem, gan pilsētas viesiem. Kompleksa projektēšanu un būvniecību veica SIA City Playgrounds, būvdarbu izmaksas – gandrīz 313 tūkstoši eiro.

Teksts un foto: Uldis Andersons

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit