VAS Valsts nekustamie īpašumi (VNĪ) noslēdzis 16 līgumus ar 6 būvuzņēmējiem par darbu veikšanu uz Latvijas – Krievijas robežas par trūkstošā žoga un infrastruktūras izbūvi visā tās garumā, informē VNĪ valdes locekle Jeļena Gavrilova.
Pirmie darbus aprīļa sākumā uzsāks Nacionālie bruņotie spēki (NBS), kas veiks žoga izbūvi 20 km garumā Grebņevas un Punduru robežapsardzības nodaļu (RSN) posmos un SIA Citrus Solutions un SIA HAGBERG Construction Aizgāršas RSN posmā.
Aprīļa sākumā pirmie robežžoga izbūvi uzsāks NBS 5 brigādes, paralēli darbus veicot 5 posmos. No Nacionālo bruņoto spēku puses žoga izbūvē piedalīsies aptuveni 80 karavīri un zemessargi un šo 20 km posmu izbūvi plānots īstenot līdz rudenim. Savukārt SIA Citrus Solutions un SIA HAGBERG Construction Aizgāršas RSN posmā robežžoga izbūves darbus uzsāks aprīļa vidū un tos plānots pabeigt līdz 2024. gada beigām.
“Mūsu mērķis ir stiprināt Eiropas Savienības ārējās austrumu robežas drošību izbūvējot trūkstošo žogu uz Latvijas – Krievijas robežas un izveidot atbildīgo dienestu darbam funkcionāli piemērotu un mūsdienām atbilstošu robežapsardzības infrastruktūru iespējami ātrāk. Lai panāktu iespējami ātrākus izbūves termiņus robežas izbūves projektā, sadarbība notiek ar vairākiem būvuzņēmējiem paralēli. No VNĪ noslēgtajiem 16 līgumiem, 14 paredz darbu izpildi līdz šā gada beigām. Robežžoga izbūve sāksies ar prioritārajiem posmiem jau aprīlī, taču īpaši sarežģītos posmos ~ 28 km žoga un infrastruktūras izbūve turpināsies vēl 2025. gadā. Ņemot vērā iepriekšējo pieredzi, purvainajās zonās uz Latvijas – Krievijas robežas plānojam inovatīvu pontonu risinājumu ar žogu, kas ir ilgmūžīgs, tā kalpošanas laiks ir vismaz 50 gadu,” norāda Jeļena Gavrilova.
Kopumā VNĪ noslēdzis līgumus ar sešiem uzņēmumiem – SIA Citrus Solutions, SIA HAGBERG Construction, SIA NORDES būve, VAS Latvijas autoceļu uzturētājs, PS P un P Būvniecības grupa un SIA Baltic Construction Company (BCC). Plānots, ka žoga izbūve varētu tikt noslēgta līdz 2024. gada beigām, savukārt īpaši sarežģīto posmu izbūve (~28,35 km) ar MK lēmumu noteikta līdz 2025. gada 25. oktobrim un pārējās infrastruktūras izbūve plānota līdz 2025. gada beigām. Šobrīd robežas joslas infrastruktūra ir izbūvēta aptuveni 230 km garumā, tostarp ir izveidotas patruļtakas (koka laipas vai sasmalcinātas koksnes klājuma segums (šķelda), dabiskās grunts seguma ceļš un caurtekas) un četri iekaramie (trošu) tilti.
Latvijas – Krievijas robeža ir 283,6 kilometrus gara. Patlaban VNĪ prioritāte ir jau izbūvētās infrastruktūras pabeigšana un žoga izbūve posmos, kur tā nav. Šobrīd uz Latvijas – Krievijas robežas ir izbūvēts žogs aptuveni 100 km garumā. Vēl jāizbūvē aptuveni 180 kilometri žoga un vismaz 53 kilometri robežapsardzības infrastruktūras. Būtiska daļa robežjoslas pie Krievijas robežas jau ir atmežota, kas dod iespēju veikt žoga būvniecību raitāk.