Pēdējos gados arvien lielāka uzmanība tiek pievērsta ne tikai gala lietotāju energoefektivitātei, bet arī iekštelpu gaisa kvalitātei un iemītnieku komfortam.

Mūsdienās tas attiecas kā uz stacionārajām ēkām, tā arī uz īslaicīgām būvēm, piemēram, militārajām un civilajām pagaidu nometnēm.

Šādas nometnes ir sevišķi aktuālas pēdējos gados saistībā ar nepieciešamību veidot pārvietojamus Covid-19 testēšanas centrus un vakcinēšanas punktus, kā arī ierīkot pagaidu nometnes bēgļiem no dažādām valstīm. Tāpēc pieprasījums pēc mobiliem enerģijas avotiem ir pieaudzis, bet tehnoloģiju attīstības rezultātā to izmantošanas iespējas arvien paplašinās.

Ja nav iespējams pieslēgties stacionāram elektrotīklam, visbiežāk izmanto pārvietojamus dīzeļģeneratorus. To darbības pamatā ir elektroenerģijas ražošana, sadedzinot degvielu. Saražoto elektroenerģiju tālāk var izmantot, lai uzlādētu ierīces, ar kuru palīdzību tiek nodrošināta pagaidu apkure vai dzesēšana un ventilācija. Šādam risinājumam ir arī trūkumi. Trokšņa piesārņojums viena metra attālumā no iekārtas atkarībā no iekārtas ražotāja datiem svārstās no 75 līdz 85 dB(A), kas ir klasificējams kā skaļš troksnis. Nepārtrauktai elektroenerģijas ražošanai jānodrošina degvielas uzglabāšana, degšanas process izraisa gaisa piesārņojumu, kā arī iekārtas neatbilstoša ekspluatācija rada sprādzienbīstamību. Saskaņā ar NATO datiem inovatīvu energoapgādes risinājumu ieviešana militārās nometnēs varētu ietaupīt līdz 50–80% degvielas.

Videi draudzīgāku alternatīvu ir izstrādājuši Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Siltuma, gāzes un ūdens tehnoloģijas institūta pētnieki. Pārvietojamā modulārā energoapgādes iekārta, kurai dots nosaukums RenGo, apvieno fosilo un atjaunīgo resursu izmantošanu enerģijas ražošanai. Ar šo iekārtu iespējams vienlaikus ražot gan elektroenerģiju, gan siltumenerģiju, tajā ir iestrādāta ventilācijas sistēma ar siltuma rekuperāciju. Ventilācijas sistēma spēj nodrošināt nepieciešamo gaisa apjomu vidēja izmēra savrupmājai. Turklāt iekārta, ražojot enerģiju no saules paneļiem, nodrošina ļoti klusu darbību. Pirmais iekārtas prototips ir samontēts uz vieglās automašīnas piekabes pamatnes, un to var pārvietot ar jebkuru vieglo transportlīdzekli. Otrais prototips jau ir izstrādāts kā tipveida furgons ar iebūvētu saules paneļu masīvu.

Visu rakstu lasiet žurnāla Būvinženieris jūnija numurā (Nr.86).

Žurnālu ABONĒ ŠEIT vai https://abone.pasts.lv/
vai pa e-pastu [email protected].
Pērc – Preses servisa tirdzniecības vietās.