Runājot par jaunbūvējamo dzelzceļa projektu Rail Baltica, vienmēr tiek minēti skaļi apzīmējumi – «garākais, lielākais, pirmais…». Rail Baltica kopumā un katrs objekts atsevišķi bieži vien arī atbilst kādam no šiem apzīmējumiem, izņēmums nav arī Rail Baltica dzelzceļa stacija lidostā Rīga un tās saistītā infrastruktūra.
To mēdz dēvēt arī par vienu no sarežģītākajiem jaunbūvējamā dzelzceļa projekta posmiem Latvijā; to paredzēts pabeigt līdz 2025.gada beigām. Šī stacija ar savu novietojumu ir unikāla būve no Baltijas skatpunkta – tā būs pirmā dzelzceļa stacija Baltijā, kam ir tiešs savienojums ar starptautisko lidostu. Šajā rakstā izstāstīsim, kas paredzēts šajā projekta posmā, kurš jau pēc dažiem gadiem ļaus baudīt visas modernas dzelzceļa satiksmes priekšrocības un servisu.
Vispirms jāatzīmē, ka šī Rail Baltica projekta posma būvdarbu zona stiepjas no Imantas stacijas līdz pat Mārupei, un tā nav tikai stacijas mezgla izbūve. Būvniekam ir jāapvieno daudzas kompetences, jo ir jāuzbūvē 4,5 km ātrgaitas dzelzceļa līnija (Eiropas sliežu platuma dzelzceļš, kāds līdz šim Latvijā nav būvēts), kas ietver gan estakādi, gan uzbērumu, gan pārvadu, gan, protams, pašu staciju vairākos līmeņos ar daudzfunkcionālu un pasažieru ērtībām atbilstošu infrastruktūru, kas veido avio un dzelzceļa savienojumu. Dzelzceļa stacija atradīsies iepretim jaunajam lidostas daudzfunkcionālajam pasažieru apkalpošanas kompleksam, ko ar staciju paredzēts savienot vienā augstumā. Izbūvei būs nepieciešams pārcelt arī vienu augstsprieguma tīkla balstu, kas arī nav tik viegls uzdevums. Redzams, ka projekts ietver sarežģītas un dažādas būvniecības jomas (pavisam jauna veida dzelzceļš, neparastas būvkonstrukcijas, tiltu un estakāžu būve, sabiedriskā ēka, dažādas inženierkomunikācijas, ceļi utt.), paģērot plašas pieredzes apvienojumu vienā objektā. Tāpēc ir izveidota vietējo un ārvalstu profesionāļu komanda.
Arī objekta novietojums lidostā ir ne mazāk izaicinošs, jo prasa pietāti pret apkārtējo infrastruktūru, nosaka arī īpašas prasības, piemēram, nevar likt augstus celtniecības torņus – būvniekam visas darbības augstumā jāsaskaņo ar Latvijas Gaisa satiksmi, Civilās aviācijas aģentūru u.c. institūcijām. Turklāt būvdarbi jāveic tā, lai neietekmētu lidostas darbu un pasažieru piekļuvi tai. Tāpēc būvniecība šajā objektā notiek pa posmiem. Vispirms tiks būvēta stacijas ēka trijos līmeņos, estakādes būvkonstrukcijas un piebraucamie ceļi ar saistīto infrastruktūru. Nākamais darbu posms būs stacijas ēkas fasādes izveide un tās apdare, stacijas iekšējo inženiertehnisko sistēmu ierīkošana, iekšējā apdare un labiekārtošana. Pēc tam sekos estakādes izbūve Rīgas un Jaunmārupes virzienos – šis darbu posms ietver darbus lidostas slēgtajā zonā, skarot lidostas darbībai nozīmīgas ēkas un būves. Pēcāk tiks sākti uzbēruma būvdarbi un 113 m gara dzelzceļa pārvada pār K.Ulmaņa gatvi izbūve. Noslēdzošais posms būs sliežu ceļu būvniecība: trases posma garums – 4,5 km no esošas dzelzceļa stacijas Imanta līdz Dzirnieku ielai. Paredzēts izbūvēt divceļu Eiropas sliežu ceļu standarta platuma dzelzceļa līniju un vienu strupceļu stacijas ēkā.
Šī Rail Baltica posma izbūves gaitā tiks izveidots arī potenciālais savienojums kravu parka attīstībai nākotnē.
Visu rakstu lasiet žurnāla Būvinženieris jūnija numurā (Nr.86).
Žurnālu ABONĒ ŠEIT vai https://abone.pasts.lv/
vai pa e-pastu [email protected].
Pērc – Preses servisa tirdzniecības vietās.