Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) 2021.gada uzsaukumā (CEF8) dzelzceļa projekta Rail Baltica īstenošanai pieteiks finansējumu 494,3 miljonu eiro apmērā, otrdien nolēma Ministru kabinets.
Satiksmes ministrijā informē, ka valdība otrdien iepazinās ar informatīvo ziņojumu par Rail Baltica projekta progresu Latvijā un lēma atbalstīt Latvijas pieteikumu EISI 2021.gada uzsaukumam.
Valdībā apstiprināts arī finansējuma pieteikums Militārās mobilitātes piešķīrumam nepilnu 11,7 miljonu eiro apmērā, kas paredzēts Rail Baltica projekta īstenošanai.
CEF8 uzsaukumā Latvijas aktivitātēm pieteiktais finansējuma apmērs ir 494,3 miljoni eiro, no kuriem 342,5 miljoni eiro veido EISI finansējums un 151,8 miljoni eiro – valsts budžeta līdzfinansējums. Latvijas pieteikumu CEF8 izskatīs konkursa kārtībā. Rail Baltica projekts konkurēs ar citiem ES dalībvalstu pārrobežu projektiem, kam ir augsta Eiropas pievienotā vērtība un kas veicina gudru, ilgtspējīgu, iekļaujošu un drošu mobilitāti iedzīvotājiem.
Līdz šim Latvija piedalījusies piecos CEF uzsaukumos un, noslēdzot sešus finansēšanas līgumus, piesaistījusi Eiropas Savienības (ES) finansējumu 317,3 miljonu eiro apmērā, kas kopā ar valsts līdzfinansējumu ir 382,4 miljoni eiro.
Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) norāda, ka Rail Baltica ir nozīmīgs projekts ne tikai Latvijā un Baltijas valstīs, bet visā Eiropas Savienībā. “CEF ir projekta finansēšanas galvenais avots, un papildu finansējuma iespējas tiek izskatītas arī no citiem finanšu instrumentiem, kā piemēram, militārās mobilitātes,” pauž Linkaits, uzsverot, ka papildus tiek izvērtēti vēl citi finansēšanas modeļi, tajā skaitā, iespējas veidot privātās un publiskās partnerības projektus.
Nākamo Rail Baltica projekta aktivitāšu finansējuma pieteikumu Latvijas un citu Baltijas valstu vārdā iesniegs Baltijas valstu kopuzņēmums AS RB Rail. Pieteikuma iesniegšana 2021.gada projektu uzsaukumam plānota 2022.gada 19.janvārī.
Eiropas Komisijas lēmums par CEF8 uzsaukumā pieteikto projekta aktivitāšu finansējumu gaidāms 2022.gada otrajā pusē.
Rail Baltica projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Paredzēts, ka Rail Baltica izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Plānots, ka Rail Baltica dzelzceļa līnija būs gatava satiksmei 2026.gadā.