Rail Baltica projekta īstenošana nākamgad būs viena no Satiksmes ministrijas (SM) prioritātēm. 2022.gada budžeta projektā tam plānots novirzīt 167,7 miljonus eiro, no tiem 124,3 miljoni eiro ir piesaistītais ES finansējums, informē SM.
Nozīmīgākie plānotie darbi – Rīgas Centrālā multimodālā mezgla būvniecība, Rail Baltica savienojuma ar lidostu Rīga izveide un pamata trases projektēšana.
“Pašlaik notiek projektēšana visai Rail Baltica pamata trasei Latvijā – 263 km garumā. Tiklīdz kāds posms būs pabeigts, nodosim to būvniecībai. Nākamajā gadā paredzam noslēgt būvniecības līgumu posmam Misa–Lietuvas robeža, kas ir tehniski gatavākais. Tajā būvniecības sagatavošanas darbus plānots sākt 2023.gadā,” pauž satiksmes ministrs Tālis Linkaits. Ministrs uzsver, ka svarīgi plānotos darbus veikt paredzētajā termiņā, lai vilcienu kustība šajā virzienā varētu sākties no 2027.gada, tādējādi Latviju savienojot ar Eiropas dzelzceļa sistēmu.
Veidojot reģionālo satiksmi uz jaunās dzelzceļa līnijas, nākamā gada sākumā projektēšana sāksies 17 Rail Baltica reģionālajiem mobilitātes punktiem. “Rail Baltica būs liels ieguvums Latvijas reģioniem, savienojot pilsētas ar modernu un ātru vilcienu satiksmi, ko iedzīvotāji varēs ērti izmantot saviem ikdienas braucieniem,” saka Tālis Linkaits.
Nākamgad Rail Baltica būvdarbi turpināsies Rīgas Centrālajā stacijā, pārbūvējot to par multimodālu mobilitātes punktu, kur ērti pārsēsties no vilciena uz citiem satiksmes līdzekļiem. Kopumā 2022.gadā stacijas pārbūvei plānots piešķirt 84,1 miljonu eiro. Plānotais finansējums dos iespēju savienot pilsētas daļas – Vecrīgu un Centrāltirgu un sākt Rail Baltica estakādes būvniecību Rīgas starptautiskās autoostas teritorijā. Tiks uzsākta stacijas nesošo konstrukciju būvniecība un izbūvēts Rail Baltica dzelzceļa pārvads pār Dzirnavu ielu, kā arī pārbūvēta dzelzceļa infrastruktūra Centrālās stacijas apkārtnē.
Būvdarbi sākušies Rail Baltica starptautiskās stacijas izbūvei lidostā Rīga un Rail Baltica savienojuma izveidei ar Rīgas pilsētu. Lidostas Rīga teritorijā sāks pievedceļu būvniecību un inženiertīklu pārbūvi, kā arī plānotās Rail Baltica līnijas nesošo konstrukciju būvniecību. Šim mērķim 2022.gada budžetā ieplānotas investīcijas 20,4 miljonu eiro apmērā.
Nākamajā gadā turpināsies sāktie divlīmeņa tilta pār Daugavu dzelzceļa infrastruktūras projektēšanas darbi. Tilta izbūve ir svarīga, lai veiktu kravu pārvadājumus pa jauno dzelzceļa līniju un nodrošinātu kravu pārkraušanu Salaspils loģistikas parkā.
Līdz šim Satiksmes ministrija ir piesaistījusi ES finansējumu aptuveni 317 miljonu eiro apmērā Rail Baltica projekta īstenošanai un ved sarunas ar Eiropas Komisijas pārstāvjiem par nākamo investīciju piešķīrumu jaunajā uzsaukumā. Papildu finansējuma iespējas tiek izskatītas arī no citiem finanšu instrumentiem, tajā skaitā Trīs jūru iniciatīvas fonda un Militārās mobilitātes piešķīruma, kā arī veidojot privātās un publiskās partnerības projektus.