Novembrī apritēja trīs gadi, kopš Rīgā top Rail Baltica Centrālais mezgls – mūsdienīgs multimodāls satiksmes centrs.

Tas palielinās mobilitāti, drošību, pieejamību, kā arī piešķirs Rīgai jaunus vaibstus, vizuāli un funkcionāli savienojot līdz šim ar dzelzceļa uzbērumu atdalītās pilsētas daļas, kā arī ar jaunu dzelzceļa tiltu ērti savienojot Daugavas abus krastus arī gājējiem un riteņbraucējiem. Ikvienam jau ir vizuāli pamanāmas gan dzelzceļa estakādes, gan arī jaunās stacijas ēkas aprises. Par to, kas šajos trīs gados paveikts, kas ir šī projekta izaicinājumi un kādi unikāli risinājumi izmantoti, un par to, kā un kad taps jaunais Rail Baltica dzelzceļa tilts pār Daugavu, stāsta šī projekta posma būvnieka BERERIX iesaistīto pušu attiecību vadītājs Andis Linde un Rail Baltica projekta īstenotāja Latvijā uzņēmuma Eiropas Dzelzceļa līnijas Projektu ieviešanas un vadības departamenta Rail Baltica Centrālā mezgla projekta vadītāja Anita Rūdule-Jansone.

2023. gads – viens no rezultatīvākajiem

«Ceturtais gads būvdarbu zīmē aizsāksies ar jaunu darba cēlienu, proti, sāksim tilta būvdarbus. 2023. gads solās būt viens no pirmajiem rezultatīvākajiem gadiem, jo gada izskaņā gana daudz elementiem būtu jābūt uzbūvētiem. Lielākais prieks ir redzēt, ka daudzo gadu papīra darbs ir vainagojies ar uzskatāmu un taustāmu rezultātu. Ar lepnumu varam teikt, ka mūsu projekts savā attīstībā ir ticis vistālāk, un mēs ar katru dienu milzu soļiem tuvojamies mērķu sasniegšanai,» atzīst A. Rūdule-Jansone.

A. Linde, stāstot par aktualitātēm būvlaukumā, kas stiepjas divu kilometru garumā pa visu Centrālā mezgla izbūves dienvidu pusi (Centrāltirgus pusē) – no Maskavas ielas līdz Lāč-plēša ielai –, virtuāli BIM kartē, kur redzams visu darbu progress, ļauj izstaigāt būvdarbu zonu. Visā garajā būvlaukumā pabeigta apakšzemes inženierkomunikāciju izbūve (atsevišķās vietās atlicis veikt vien dažus pieslēgumus), visā objekta garumā dienvidu pusē pabeigti pāļu darbi un ierīkotas atbalsta sienas. Tā kā Rīgas centrā jāievada ātrvilciens pa četriem jauniem Eiropas platuma (1435 mm) sliežu ceļiem, dzelzceļa klātne nozīmīgi jāpaplašina. Šķērsojot jauno tiltu pār Daugavu, Rail Baltica vilciens brauks pa estakādi (gar autoostu). Tā jau ir izbūvēta līdz Prāgas ielas sākumam. Ar estakādes izbūvi iegūsim papildu brīvtelpu: zem tās varēs nokļūt no Vecrīgas uz Centrāltirgu, bet autoosta to varēs izmantot savām vajadzībām, piemēram, kā uzgaidāmās vietas pasažieriem. Pie Maskavas ielas līdzšinējā uzbēruma vietā līdz estakādei būs vertikāla siena – jau ir izbūvēta šīs atbalstsienas un rampas sienas daļa. Ir nojaukts kādreizējais tirdzniecības centrs Titāniks, uz pāļu rindas izbūvēta atbalsta siena no Prāgas ielas līdz kanālam. Pabeigta grunts slāņa iepildīšana, lai šai vietā nākamgad varētu sākt būvēt sliežu ceļus. Ir samontētas nesošās konstrukcijas (sijas) tiltam pār kanālu, vēl betonēs klāju un konsoles paplašinājumu trīs metru platumā. Oktobra vidū būs pabeigts Prāgas ielas pārvads un atjaunota kustība zem tā. Izbūvēta gandrīz visa atbalsta siena līdz Gogoļa ielai, palicis viens posms, bet tas – ar nolūku, lai šajā zonā var iebraukt ar kravas auto un veikt grunts iepildīšanu sliežu ceļu izbūvei. 

Plānots, ka līdz šā gada beigām notiks uzbērumu aizpildīšana ar grunti visā šajā divu kilometru garajā projekta posmā, tāpat arī visām betona konstrukcijām jābūt pabeigtām, izņemot tehnoloģiskos atvērumus. Līdz gada beigām būs jau redzamas arī jaunās stacijas arkveida aprises.

Nozīmīgi darbi ap topošo staciju

Gogoļa ielā oktobra beigās izbetonēs pēdējo klāju pārvada rietumu (Daugavas) pusē, lai ap 10. novembri pārvirzītu satiksmi uz otru pusi un pāris mēnešu laikā izbūvētu pārvada klāju arī austrumu pusē. Gogoļa ielas vidū izbūvēti jauni balsti, abās pusēs pārvadam izbūvētas arī atbalsta sienas. Neskartā – vecā pārvada – daļa tiek saglabāta. Jāpiemin, ka Gogoļa ielā kopumā būs par 20 metriem platāks dzelzceļa pārvads, kas nākotnē apkalpos gan esošās sistēmas vilcienus, gan nodrošinās jauno Rail Baltica starptautisko un Rail Baltica reģionālo vilcienu kustību. Paredzēts, ka līdzšinējās sabiedriskā transporta pieturas pēc Gogoļa ielas pārvada izbūves tiks pārvietotas zem tā, kas nodrošinās komfortablākus apstākļus
pasažieriem, gaidot transportu. A. Linde lēš, ka pieturas zem pārvada varētu būt jau nākamā gada pavasarī, vasaras sākumā, kad būs pabeigti arī ielas asfaltēšanas darbi. Zem šī pārvada būs ierīkotas divas satiksmes joslas katrā virzienā. 

Raugoties no Gogoļa ielas, redzams, ka jau ielikti teju visi laidumi ar sijām dzelzceļa estakādei zonā ap staciju. Daži laidumi vēl nav izbūvēti, lai atstātu ceļu Baltijā lielākajam kāpurķēžu celtnim ar 350 tonnu celtspēju. Ar to septembra vidū sāka darbu pie jumta karkasa konstrukcijas, uzstādot pirmās trīs arkas pēdas topošās stacijas rietumu pusē, kas vēl uzskatāmāk iezīmēs jaunās stacijas aprises. Līdz novembra beigām stacijas dienvidu zonā uzstādīs kopumā astoņas šādas konstrukcijas, katra no tām sver 41–65 tonnas. Stacijas jumta augstākais punkts sasniegs gandrīz 30 metru atzīmi. Ņemot vērā, ka atsevišķas šo kon-strukciju daļas ir pārāk lielas un smagas, lai tās transportētu uz būvlaukumu vienā gabalā, tās vairāku dienu garumā montē un sametina būvlaukumā uz vietas. Ievērojamo izmēru dēļ konstrukciju transportēšanai pa būvlaukumu izmanto pašgājēja modulārā transportiera sistēmu (SPMT), savukārt tālāk arkas pēdas konstrukciju nepieciešamajā vietā virs dzelzceļa peronu līmeņa paceļ ar pašlaik Baltijā lielāko kāpurķēžu celtni.

Turpmākajos mēnešos topošās Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas zonā BERERIX turpinās darbu pie estakādes klāju betonēšanas un pasažieru platformu konstrukcijas izbūvi starp jau izbūvētajiem klājiem. Tiks uzstādītas trīs tērauda arkas pēdas arī topošās stacijas austrumu pusē un vēl divas dienvidu daļā, katras svaram sasniedzot aptuveni 65 tonnas. Līdz novembrim iecerēts pabeigt arī trešā stāvā plānotās uzgaidāmās zāles plātnes betonēšanu līdz ziemeļu robežām, decembrī vai janvārī – arī dienvidu pusi –, pēcāk uzstādīs pirmos jumta karkasa elementus – konstrukciju, uz kuras vēlāk tiks likts ēkas jumts. Stacijas būvdarbu zona ir Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla apjomīgākā un tehniski sarežģītākā daļa.

SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” un PS “BERERIX” publicitātes foto un vizualizācijas

Visu rakstu lasiet žurnāla Būvinženieris oktobra numurā (Nr.94).

Žurnālu ABONĒ ŠEIT vai https://abone.pasts.lv/
vai pa e-pastu [email protected].
Pērc – Preses servisa tirdzniecības vietās.