Rīgas ostā noslēgušies vairāki nozīmīgi būvniecības posmi ostas infrastruktūras uzlabošanai, kas ļaus būtiski stiprināt sabiedroto militāro mobilitāti un vienlaikus paaugstināt ostas komerciālo konkurētspēju, informē osta pārstāvji.
Darbu ietvaros ievērojami pagarināta kuģu piestātne, kas ļaus uzņemt un ātrāk apstrādāt ne tikai lielākus konteinerkuģus un ro-ro kuģus, bet arī militāros kuģus, kas transportē militārās kravas. Tāpat pabeigti būvdarbi un nodota ekspluatācijā pārbūvētā dzelzceļa pārbrauktuve Uriekstes ielā pie ostas kontrolposteņa uz Kundziņsalu, kas uzlabos komerciālo un militāro kravu plūsmas ātrumu.
Projekts Rīgas ostas duālas izmantošanas jaudas palielināšana tiek īstenots trīspusēja līguma ietvaros starp Rīgas brīvostas pārvaldi, Eiropas klimata, infrastruktūras un vides aģentūru (CINEA) un SIA Baltic Container Terminal (BCT).
Jūnija sākumā ekspluatācijā tika pieņemta jaunā pagarinātā piestātne KS-34, noslēdzot projekta sadaļu Kuģu piestātņu līnijas pagarināšana, ko īstenoja SIA Baltic Container Terminal. Piestātne tika pagarināta, izbūvējot papildu posmu, un pagarinot to par 57,3 metriem, tādējādi šobrīd BCT piestātņu līnija apvieno trīs piestātnes un ir 506,3 metrus gara.
Pagarinātā piestātņu līnija turpmāk ļaus BCT terminālī vienlaicīgi pietauvot un apkalpot divus lielus kuģus – konteinerkuģus, ro-ro kuģus (kravas prāmjus) vai militāros kuģus, kā arī pietauvot un apkalpot kuģus, kuru garums sasniedz 340 metrus. Rezultātā tiek paātrināts kravu iekraušanas un izkraušanas process, kas paaugstina termināļa darba efektivitāti un komerciālo konkurētspēju. Tā kā terminālī notiek arī militāro kuģu uzņemšana un apkalpošana, vienlaikus tiek būtiski uzlabota arī militārā mobilitāte.
Vienlaikus Rīgas brīvostas pārvalde ir izsludinājusi iepirkumu projektā paredzēto padziļināšanas darbu veikšanai pie piestātnes KS-34 pārbūvētās daļas, lai līdz gada beigām nodrošinātu piestātnes pilnu funkcionalitāti.
Jūnijā tika noslēgts vēl viens būtisks projekta posms – pabeigti būvdarbi un nodota ekspluatācijā pārbūvētā dzelzceļa pārbrauktuve Uriekstes ielā pie ostas kontrolposteņa uz Kundziņsalu. Šobrīd, līdz Satiksmes pārvada izbūvei no Tvaika ielas uz Kundziņsalu, dzelzceļa pārbrauktuve ir vienīgais savienojošais posms dzelzceļa satiksmei Kundziņsalā esošajiem ostas termināļiem, komerciālo un militāro kravu apkalpošanai.
Dzelzceļa pārbrauktuves pārbūves darbu gaitā tika veikta esošā dzelzceļa divlaiduma dzelzsbetona estakāžu demontāža, SIA Rīgas ūdens ūdensvada un kanalizācijas kolektoru pārbūve un jauna uzbēruma izbūve. Vienlaikus tika atjaunots bruģakmens un asfaltbetona segums, kas līdz šim bija sliktā tehniskā stāvoklī. Pilnībā no jauna izbūvēta iepriekš neeksistējošā lietus ūdens novadīšanas sistēma, pastiprināta un atjaunota pārbrauktuves konstrukcija un nomainīts sliežu režģis, kā arī līdzšinējais gumijas plātņu segums aizstāts ar dzelzsbetona plātnēm, kas sekmēs ilglaicīgāku pārbrauktuves ekspluatāciju.
Projekts Rīgas ostas duālas izmantošanas jaudas palielināšana, noslēdzot trīspusējo līgumu, tika uzsākts 2023. gada maijā. Līdz šim projekta ietvaros jau pabeigta Kundziņsalas auto un dzelzceļa tilta pārbūve, kā arī pagājušā gada nogalē noslēgts projekta posms Autoceļa pārbūve no Kundziņsalas dzelzceļa tilta pār Sarkandaugavu līdz konteineru terminālim Kundziņsalā. Autoceļa posmā uz Kundziņsalas termināļiem pašreiz ir nodrošināta ne tikai sakārtota brauktuve, bet arī jauna lietus ūdens kanalizācijas sistēma un mūsdienīgs, energoefektīvs LED apgaismojums. Šajā projekta posmā tika pārbūvēta arī viena dzelzceļa pārbrauktuve.
Šobrīd aktīvi norisinās būvniecības darbi, lai pabeigtu projekta noslēdzošo sadaļu – ceļa posma izbūvi no konteineru termināla BCT līdz kravas transportlīdzekļu stāvlaukumam Kundziņsalā. To ir plānots realizēt līdz šī gada oktobrim. Visas aktivitātes projekta ietvaros pilnā apjomā plānots pabeigt līdz 2024. gada beigām.