Rīgas tiltu un viaduktu bēdīgais tehniskais stāvoklis ir plaši zināms – konstrukciju ilgmūžību stipri ietekmē laikapstākļi un būvniecības tehnoloģijas.
Svarīga komponente infrastruktūras būvju dzīves paildzināšanai ir atbilstošas sistēmas izvēle. Īpašu nozīmi tam piešķir gaidāmā Rail Baltica tiltu un pārvadu būve Latvijā.
Izstrādātas inovācijas
Soprema grupa ir izstrādājusi CivilRock produktu līniju tieši tiltiem. Īpaša inovācija ir globālajā tirgū jau zināmie trešās paaudzes polimetilmetakrilāta jeb PMMA sveķi. PMMA poru pildītājs Alsan Reku Z71 un grunts Alsan Reku P70 ir ātri cietējoša, izturīga sistēma, kas ļauj paveikt darbu maksimāli īsā termiņā un pēc iespējas ātrāk atjaunot satiksmi uz tilta vai iegūt kvalitatīvu un modernu pārklājumu jaunbūvētam tiltam.
Divkomponentu reakcijas sveķi uz PMMA bāzes ir augstas veiktspējas poru pildītājs un grunts, kas nodrošina īpaši ātru apstrādi un maksimāli saīsina būvniecības laiku. Tā izkalst 20–60 minūtēs, tāpēc viegli atrast laiku tās ieklāšanai un izvairīties no mitruma ietekmes. Ierastās epoksīda vai bitumena grunts izžūšanas laiks ir 12–24 stundas, tāpēc iestrādes temperatūra ir no nulles līdz +30 grādiem.
Arī Latvijas klimatā ar grunti var strādāt gandrīz visu gadu. PMMA tehniskie parametri ļauj pa to staigāt jau 30 minūtes pēc ieklāšanas, bet pēc divām stundām var sākt Soprema EP 5 Performa bitumena membrānas iestrādi. Divkomponentu produkts ļauj noteikt vajadzīgo izstrādes laiku, dozējot katalizatora pulveri. Atsevišķi materiālus var glabāt ilgāku laiku. Porainākām virsmām PMMA poru pildītājs nodrošinās, lai tiktu bloķēts spiediens, savukārt grunts radīs augstvērtīgu saķeri ar hidroizolāciju.
Precīzs klājums
Vienam no Ziemeļamerikas noslogotākajiem tiltiem Samuel-De Champlain Monreālā Kanādā hidroizolācijai izmantota Soprema sistēma ar PMMA tehnoloģiju. Risinājuma izstrādē piedalījās Soprema tehniskais departaments ar gadu desmitu pieredzi civilās inženierijas projektos.
Soprema piedāvā arī ekonomiskāku epoksīdsveķu grunts sistēmu. Abas sistēmas rada pastāvīgus, elastīgus, drošus un būvnormatīviem atbilstošus hidroizolācijas risinājumus.
Bitumena ieklāšanas mašīna Mini Mammouth paredzēta tiltiem un autostāvvietām, mehanizētā ieklāšana nodrošina augstvērtīgu rezultātu. Mašīnā apvienota karsēšanas sistēma un mīksts spiediena veltnis, kas panāk perfektu savienojumu ar visu veidu pamatnēm. Bitumena rulli uzkabina uz pārvietojamas ierīces un uzkausē to pamatam. Ierīce nodrošina kvalitatīvu vienlaidu pārklājumu, jo tiltiem īpaši svarīgs vienmērīgs pārklājums un precīzi izkausēts bitumens. Vietās, kurās bitumens nav izkausēts pilnībā, atstājot tukšumus, var veidoties tvaiks, kas bojā asfalta segumu.
Papildu ieguvums ir darbaspēka izmaksas un ērtība – Mini Mammouth var apkalpot divi cilvēki, ir samazināta fiziskā piepūle, un darbinieki drīz var turpināt pildīt citus uzdevumus.
Latvijā ar šo iekārtu ieklāts bitumens vairākiem autolaukumiem, tajā skaitā daudzstāvu autostāvvietas jaunbūvē Daibes ielā 27 Mārupē, blakus Business Garden Rīga biroju kompleksam un dzīvojamajam kvartālam Lindenholma.
Andrejs Siliņš, Soprema pārdošanas speciālists
Foto no uzņēmuma arhīva
Pārpublicēts no žurnāla Būvinženieris augusta-septembra numura (Nr.81).
Žurnālu ABONĒ ŠEIT vai https://abone.pasts.lv/
vai pa e-pastu [email protected].
Pērc – Preses servisa tirdzniecības vietās.