Stiklplasts kesonu izgatavošanai

0
881

Mūsdienu dzīve bez elektroenerģijas un naftas nav iedomājama. Šie resursi nodrošina enerģiju transporta līdzekļiem un tiek plaši izmantoti gan industriālās ražošanas nozarēs, gan arī ikdienas komforta nodrošināšanai.

Arī būvniecības nozare lielā mērā paļaujas uz naftas un elektroenerģijas pieejamību, jo ir nepieciešama degviela transportam un būviekārtām, elektrība instrumentu darbināšanai, kā arī pašiem būvniecības materiāliem un detaļām. Sauszemes teritorijas jau ir plaši apgūtas, un aizvien vairāk vērojams brīvas zemes trūkums, turklāt liela daļa naftas krājumu atrodas tieši zem jūru un okeānu gultnes. Līdz ar to ir svarīgi atrast piemērotus tehnoloģiskos risinājumus, lai varētu veidot konstrukcijas – vēja turbīnas un naftas platformas – virs ūdens, nodrošinot naftas un elektroenerģijas pieprasījumu.

Stiklplasta kesonu priekšrocības

Lai virs ūdens būvēta konstrukcija droši un nekustīgi stāvētu paredzētajā vietā, ņemot vērā platformu un iekārtu svaru, ūdens viļņus, vēju un citus apstākļus, nepieciešams izbūvēt augstas stiprības pamatus. Tā kā šie pamati ir ļoti lieli – diametrā tie var būt pat virs 10 metriem, garumā – līdz 30 metriem, tie ir arī smagi, un to iestrāde gruntī zem ūdens ir ļoti dārga un sarežģīta. Pagaidām šādu konstrukciju pamatu veidošanai lieto kesonus, ko izgatavo no tērauda, savukārt izpētes projektā un bakalaura darbā tika pētītas stiklplasta izmantošanas iespējas. Kesoni ir cilindriskas formas pamatu elementi ar tukšu vidu, un tos izmanto, lai nostiprinātu būves jūras gultnē. Kesons tiek iegremdēts līdz gultnei jeb gruntij, tā iekšpusē tiek radīts samazināts spiediens, un ar vibrāciju vai bez tās kesons tiek iesūcināts gruntī, lai tas darbotos līdzīgi kā pāļu pamats. Būtiska stiklplasta kesonu priekšrocība ir, ka tie ir atkārtojami lietojami.

Kesonu izgatavošanai no stiklplasta, salīdzinot ar tēraudu, ir vairāki ieguvumi, piemēram, tiek samazināts kesonu svars, tādējādi to montāžai iespējams izmantot mazākus kuģus. Izvēloties stiklplastu, kesona svaru var samazināt par 40%, salīdzinot ar tērauda konstrukcijām. Mazāki kuģi nozīmē arī zemāku īres maksu, un tas kopumā ievērojami samazinātu montāžas izmaksas.

Visu rakstu lasiet žurnāla Būvinženieris februāra numurā (Nr.84).

Žurnālu ABONĒ ŠEIT vai https://abone.pasts.lv/
vai pa e-pastu [email protected].
Pērc – Preses servisa tirdzniecības vietās.