Tuvojas “Rail Baltica” pamattrases izbūve Latvijā

0
653

Esam spēruši svarīgu soli Rail Baltica attīstībā – izsludinājuši starptautiskā un apjomīgā konkursa Rail Baltica pamattrases būvdarbiem Latvijā otro kārtu, tādējādi apliecinot Latvijas gatavību projektu īstenot pēc iespējas ātrāk, jau 2023. gadā sākot dzelzceļa pamattrases būvniecību.

Kamēr tiek gaidīti kandidātu tehniskie un finanšu piedāvājumi, no kuriem izvēlēsimies pamattrases būvdarbu veicēju ar labāko izmaksu un profesionālās pieredzes apvienojumu, vēlējos pastāstīt, ko paredz šis nozīmīgais projekta posms, kā notiks darbs mainīgu cenu apstākļos un kā tiks vadīts būvdarbu līgums.

Konkursa otrā posma prasību izstrāde bija komplicēts darbs, jo iepirkumā paredzētajos darbos iekļauta Rail Baltica dzelzceļa līnijas pamattrases Latvijas teritorijā ārpus Rīgas pilsētas robežām infrastruktūras – dzelzceļa pamatnes un virsbūves – būvniecība vairāk nekā 200 kilometru garumā. Būvdarbi ietver teritorijas sagatavošanu, uzbērumu, dzelzceļa tiltu, ceļu un pārvadu būvi, inženiertīklu pārvietošanu un sliežu ceļu izbūvi. Būvdarbi ne tikai apvienos daudzus sarežģītus būvniecības elementus, bet arī būs apjomīgākā dzelzceļa infrastruktūras izbūve Latvijā.

Prasības kandidātiem definētas gan būvdarbu sākšanai un veikšanai, gan arī būves nodošanai ekspluatācijā pēc vairāku gadu būvdarbiem, apliecinot ilgtermiņa skatījumu par to, kā varētu tikt sākta jaunuzbūvētā dzelzceļa ekspluatācija. Ņemot vērā mainīgās cenas būvniecības jomā, paredzēts indeksācijas mehānisms, kas pie esošajām augstajām materiālu cenām ļaus pasūtītājam ietaupīt, ja materiālu cenas samazināsies. Tāpat mums kā pasūtītājam būtiski konkursa kritēriji ir sagaidāmo būvdarbu ietekmes uz vidi mazināšana un tādu risinājumu izvēle, kas nodrošina ilgāku kalpošanas laiku.

Jau iepriekšējos Būvinženiera numuros kolēģi no SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas ir stāstījuši, ka notiek aktīvi darbi pie Rail Baltica starptautisko staciju un infrastruktūras izbūves Rīgas Centrālajā stacijā un lidostā Rīga. Notiek arī būtiski būvprojektēšanas darbi: drīz sāksies Rail Baltica 17 reģionālo staciju būvprojektēšana, jau notiek Salaspils kravu termināļa un infrastruktūras apkopes punktu Iecavā un Skultē projektēšana. Visus šos objektus, ko mēs saucam par punktveida objektiem, savieno projekta nozīmīgākā būve – Rail Baltica dzelzceļa pamattrase. Esam sagatavojušies, lai nodrošinātu secīgu izbūvi visai trasei, kā arī reģionālo staciju izveidi.

Pamattrases būvdarbi ietver Rail Baltica projekta būvdarbus ārpus Rīgas pilsētas robežām. Būvdarbu stratēģijai sadarbībā ar Satiksmes ministriju un globālo projekta koordinatoru RB Rail AS esam izvēlējušies t. s. Y stratēģiju. Ja aplūkojam Rail Baltica trases novietojumu Latvijā, raugoties no Lietuvas robežas uz augšu līdz dzelzceļa cilpai ap Rīgu, tā ir Y burta veidolā. Plānots, ka būvdarbi ārpus Rīgas sāksies 2023. gadā pēc konkrēto posmu būvprojektu apstiprināšanas. Būvdarbi tiks veikti prioritāri virzienā no lidostas Rīga līdz Lietuvas robežai un no Salaspils intermodālā kravu termināļa Lietuvas virzienā, posmiem savienojoties Misas ciema tuvumā Baldones pagastā. Pašlaik tehniski visgatavākais un arī stratēģiski nozīmīgākais, lai pēc iespējas ātrāk izveidotu savienojumu ar Eiropu, ir tieši šis dienvidu posms Lietuvas virzienā. Īstenojot šādu būvniecības Y stratēģiju, ar Eiropas sliežu platuma pieslēgumu sākotnēji tiks nodrošināta dzelzceļa pieeja lidostai Rīga un Salaspils intermodālajam kravu terminālim, kā arī dienvidu posmā esošajām reģionālajām stacijām, bet pēc tam, kad būs sagatavotas nākamās būvatļaujas, būvniecība turpināsies trases ziemeļu virzienā, nodrošinot savienojumu ar Igauniju.

Papildus izsludinātajam iepirkumam par Rail Baltica pamattrases būvniecību Latvijā tiks organizēti atsevišķi iepirkumi citiem trases posmiem un būvēm, piemēram, Rīgā no lidostas Rīga pārvada līdz Torņakalna stacijai un no Centrālās dzelzceļa stacijas līdz Aconei. Pamattrases būvdarbu iepirkumu konkursā neietilpst dzelzceļa elektrifikācijas un signalizācijas sistēmu izbūve, kā arī pamatmateriālu iegāde. Lai īstenotu vienotu pieeju šo sistēmu izveidē visā Rail Baltica dzelzceļa trasē, ņemot vērā šo sistēmu sarežģītību un augstās prasības pret sistēmu drošību, šādu iepirkumu centralizēti pamattrasei visās trīs Baltijas valstīs veic globālais projekta koordinators RB Rail AS.

Visu rakstu lasiet žurnāla Būvinženieris oktobra numurā (Nr.88).

Žurnālu ABONĒ ŠEIT vai https://abone.pasts.lv/
vai pa e-pastu [email protected].
Pērc – Preses servisa tirdzniecības vietās.