VSIA Latvijas valsts ceļi (LVC) Ceļu laboratorijas speciālisti plānotā kvalitātes pārbaudē šonedēļ noņēma asfaltbetona kārtu paraugus uz autoceļa Ogre-Viskāļi-Koknese (V996) Lēdmanē, kur posmā no 28,10. līdz 28,80. km ir atjaunots asfaltbetona segums. Šajā posmā darbus veica SIA Binders, būvuzraudzību nodrošināja PA BPU&Ing Way.
Darbus autoceļa V996 posmā pabeidza 18. jūlijā, un patlaban tiek veiktas gala kvalitātes pārbaudes. Pamatojoties uz tām, tiks veidots gala slēdziens par izbūvētā ceļa kvalitāti – ja tā atbilst prasībām, būve tiks pārņemta un būvuzņēmējs saņems pilnu samaksu, bet, ja gala pārbaudēs tiks atklātas atkāpes no prasībām, tiks lemts par soda sankcijām – cenas samazinājumu var garantijas pagarinājumu.
Lai nodrošinātu kvalitāti ceļu būvdarbos, LVC īsteno gan kvalitātes uzraudzības procesu, gan kvalitātes kontroli. Kvalitātes uzraudzību visa būvniecības procesa laikā veic LVC norīkotie projektu vadītāji, būvlaukumā to veic būvuzraugs, kas atbilstoši normatīvajam regulējumam ir pasūtītāja pārstāvis, kā arī uzraudzība tiek īstenota, veicot LVC Ceļu laboratorijas neplānotās pārbaudes būvdarbos izmantotajiem materiāliem.
LVC kvalitātes vadības sistēma paredz, ka būvdarbu laikā konstatētās neatbilstības būvuzņēmējiem ir jālabo. Savukārt, ja neatbilstības tiek atklātas pasūtītāja (LVC) gala pārbaudēs pēc būvdarbu pabeigšanas un labošana nav iespējama bez kaitējuma pārējai būvei, tad darbu pieņem, piemērojot cenas samazinājumu vai papildu garantiju un izvērtējot neatbilstību iespējamo ietekmi uz būves kalpošanu.
Kvalitātes uzraudzības procesā divos valsts ceļu būvdarbu objektos konstatētas neatbilstības
Vidzemes šosejas (A2) būvdarbu posmā no pagrieziena uz Cēsīm (P20) līdz Rīdzenei (77,24.-88,10. km), kur tiek veikta pārbūve, būvuzņēmējam abās ceļa pusēs 820 metru garumā bija jāmaina šķembu virskārta astoņu līdz deviņu centimetru biezumā un 11,5 metru platumā. Materiāls bija jānomaina, jo būvuzraudzības kārtā veiktie kvalitātes testi uzrādīja neatbilstošu Losandželosas koeficientu (stiprību). Vēl daļai šķembu šajā objektā tika konstatētas nelielas atkāpes no prasībām un tika pieņemts lēmums, ka tās var atstāt ceļa konstrukcijā, taču tiks piemērots cenas samazinājums par šo materiālu daļu. Būvdarbus uz Vidzemes šosejas (A2) veic PA ACBR-SB, būvuzraudzību nodrošina SIA BPU, projekta autors – SIA Projekts EAE.
Vecumniekos, kur tiek pārbūvēts vietējās nozīmēs autoceļš Pārslas-Misa-Šarlotes (V1011), posmā no 7,84. līdz 8,54. km (brauktuves labajā joslā) un posmā no 11,28. līdz 11,60. km (brauktuves abās joslās) konstatēta neatbilstoša iebūvētās smilts filtrācija, un posmā no 2,60. līdz 2,80. km (brauktuves kreisajā joslā), kā arī posmā no 9,08. līdz 9,59. km (brauktuves kreisajā joslā) konstatēta neatbilstošs iebūvēto šķembu putekļu saturs. Projekta autors atzina, ka atklātās neatbilstības neradīs būtisku ietekmi uz būves kalpošanu, tāpēc pieņemts lēmums smilts kārtu nepārbūvēt, bet piemērot cenas samazinājumu. Savukārt šķembas ar pārāk lielu putekļu saturu 443 m3 apjomā būvuzņēmējam būs jānomaina pret tādām, kuras atbilst kvalitātes prasībām.
Pērn valsts ceļu tīkla būvdarbu objektos ir noņemti 3647 paraugi, tiem veikti 12 025 testi. 43 objekti pērn pieņemti ekspluatācijā, piemērojot dažādas sankcijas par neatbilstībām – no cenas samazinājuma līdz garantijas termiņa pagarinājumam, līgumsodi piestādīti par 200 tūkstošiem eiro. Vairākos gadījumos piemērota arī papildu pagarinātā garantija, tās laikā radušos defektus būvuzņēmējam jālabo par saviem līdzekļiem.
Šogad joprojām saglabājas tendence, ka LVC Autoceļu kompetences centra pārbaudēs tiek atklāts lielāks neatbilstību skaits nekā būvuzraudzības veiktajās pārbaudēs. Tāpat lielāka uzmanība tiek pievērsta minerālmateriālu kvalitātei, jo pērn tiem bija kvalitātes problēmas un šogad tendence saglabājas.
Foto: Renārs Koris