Viedais apgaismojums Jelgavā ļauj būtiski ietaupīt

0
55
Foto no Jelgava.lv

Laikā, kad arvien aktuālāks kļūst jautājums par elektroenerģijas taupības pasākumiem, ņemot vērā elektroenerģijas cenu kāpumu jau kopš pagājušā gada nogales, Jelgava var izvairīties no tik radikāliem taupīšanas soļiem kā ielu apgaismojuma izslēgšana konkrētās ielās vai atsevišķās nakts stundās.

Tam galvenais iemesls ir mērķtiecīga ielu apgaismojuma modernizācija, ieviešot viedās tehnoloģijas. Tāpat būtiski, ka pilsētai elektroenerģijas iepirkuma rezultātā līdz pat nākamā gada beigām tiek saglabāta nemainīga cena. Šie nosacījumi šoziem ļaus pilsētā nodrošināt gan nemainīgu ielu apgaismojuma intensitāti, gan radīt svētku noskaņu gada nogalē, rotājot pilsētu un centrālo svētku egli ar energoefektīviem dekoriem.

Kā uzsver Jelgavas pašvaldības iestādes Pilsētsaimniecība vadītājs Māris Mielavs, elektroenerģijas patēriņš ir atkarīgs no kopējās pieslēgto iekārtu jaudas un darbības laika: “Jelgavas pašvaldības stratēģija elektroenerģijas patēriņa samazinājumā ir balstīta uz esošo nātrija gāzizlādes spuldžu gaismekļu aizvietošanu ar attālināti vadāmo gaismas emitējošo diožu (LED) gaismekļiem. Tie patērē ievērojami mazāk elektroenerģijas un dod iespēju regulēt kopējo jaudu atkarībā no diennakts laika.”

Pagājušajā gadā noslēdzās viens no nozīmīgākajiem projektiem ielu apgaismojuma modernizācijai. Tā gaitā 28 pilsētas ielās 1374 vecie gaismekļi nomainīti pret jaunās paaudzes LED gaismekļiem, kā arī rekonstruēts Stacijas parka apgaismojums. Liela daļa jauno gaismekļu ir aprīkoti ar kontrolieriem un apgaismojuma attālinātās vadības blokiem, kas ļauj nodrošināt apgaismojuma līmeņa regulēšanu atbilstoši transportlīdzekļu un gājēju aktuālajai plūsmai – uztverot cilvēku no 15 metru attāluma un automašīnu no 30 metru attāluma, automātiski tiek palielināta gaismas intensitāte. Jāpiebilst, ka viedā sistēma spēj uztvert ne tikai cilvēku un automašīnu klātesību, bet arī to ātrumu un virzienu.

Tāpat luksofori pilsētā ir modernizēti un aprīkoti ar LED lēcām, attālināto vadību, un tas ļauj samazināt luksoforu gaismas spilgtumu nakts laikā.

Izmantojot šīs viedās tehnoloģijas, Jelgavas ielu apgaismojuma elektroenerģijas patēriņš jau ir samazināts no vēsturiski lielākā 2 963 785 kWh, kas sasniegts 2008. gadā, līdz 2 393 113 kWh 2021. gadā. Šāds rezultāts panākts, kaut arī kopējais gaismekļu skaits pilsētā ir ievērojami palielinājies – no 5258 gaismekļiem 2008. gadā līdz 7207 gaismekļiem 2021. gadā. Pašlaik pilsētā ir 3693 LED gaismekļi jeb 51 procents no visiem gaismekļiem, norāda pašvaldības iestādē Pilsētsaimniecība.

Taču Jelgavas pašvaldība jau līdz nākamā gada beigām to skaitu plāno palielināt līdz 4506 gaismekļiem jeb līdz 62,5 procentiem.

Šobrīd pašvaldība Vides investīciju fonda izsludinātajā konkursā ir iesniegusi vēl viena projekta pieteikumu, kura izskatīšana varētu noslēgties līdz gada beigām, un pozitīva rezultāta gadījumā līgums tiks slēgts 2023. gada sākumā. Šī projekta mērķis ir turpināt modernizēt pilsētas ielu apgaismojumu, samazinot elektroenerģijas patēriņu. Vēl 69 ielu posmos paredzēts uzstādīt LED gaismekļus, kas aprīkoti ar vadības blokiem, tāpat LED gaismekļi tiktu uzstādīti Ozolskvērā, Hercoga Jēkaba laukumā, skvērā aiz kultūras nama, stāvlaukumā Lielajā ielā 11, kā arī pārbūvēts ielu apgaismojums Raiņa parkā. Kopumā plānots demontēt 1187 gaismekļus un uzstādīt 1198 jaunus LED gaismekļus, tajā skaitā 99 parka tipa gaismekļus. Realizējot šo projektu, plānots, ka kopējā elektroenerģijas patēriņa ekonomija sasniegs 450,816 MWh.

Paralēli apjomīgu projektu realizācijai pašvaldība katru gadu rod iespēju atjaunot vai no jauna ierīkot apgaismojumu arī atsevišķos ielu posmos un vietās pilsētā. Tā šogad ielu apgaismojums būs modernizēts vēl 11 vietās pilsētā. 

Vienlaikus pašvaldība ir analizējusi un modelējusi iespējamos papildu pasākumus elektroenerģijas patēriņa samazināšanai, taču, kā uzsver M.Mielavs, šā brīža situācijā ievērojamu ekonomisku ieguvumu tie nesniegtu. Piemēram, kultūras un vēsturisko objektu izgaismošanai pilsētā tiek tērēts tikai 0,1 procents no kopējā elektroenerģijas patēriņa. Savukārt, lai ieekonomētu vismaz 5 procentus no elektroenerģijas patēriņa, būtu nepieciešama nozīmīga ielu apgaismojuma darbības grafika korekcija un/vai daļēja apgaismojuma atslēgšana. Taču, apzinoties, ka ielu apgaismojums pilsētā pirmām kārtām ir drošības jautājums un jau šobrīd tam tiek tērēts mazāk elektroenerģijas nekā 2020. gadā, Jelgava no šādiem soļiem var izvairīties. “Pašlaik Jelgavas pilsētas apgaismojums darbojas optimāli ekonomiskā režīmā,” uzsver M.Mielavs, piebilstot: ja nākotnē radīsies nepieciešamība samazināt elektroenerģijas izmaksas, ielu apgaismojuma vadības sistēma visas nepieciešamās izmaiņas pilsētā ļauj ieviest divu trīs dienu laikā.

ATBILDĒT

Lūdzu, ievadiet savu komentāru!
Lūdzu, ievadiet savu vārdu šeit