Vienojas par papildus finansējumu autoceļu un tranzītielu atjaunošanai

0
100
Attēls ilustratīvs

Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) un Satiksmes ministrija (SM) ikgadējās sarunās vienojušās par nepieciešamo papildus finansējumu valsts vietējo autoceļu un tranzītielu atjaunošanai un uzturēšanai, informē Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvji.

Sarunās, ko vadīja LPS priekšsēdis Gints Kaminskis un satiksmes ministrs Kaspars Briškens, puses vienojušās par nepieciešamību valsts budžetā paredzēt papildus 6,15 milj. eiro, lai nodrošinātu šī brīža situācijai atbilstošu tranzītielu uzturēšanas un būvniecības līdzfinansējuma apmēru. Ņemot vērā Ministru kabineta un LPS vienošanās – domstarpību protokolā noteikto, SM sadarbībā ar pašvaldībām ir izstrādājusi jaunu politiku tranzītielu finansēšanā, kas uzlabos to tehnisko stāvokli.

Jaunā pieeja paredz, ka turpmāk visām tranzīta ielām ar 500 transportlīdzekļu intensitāti valsts budžeta līdzfinansējums brauktuves ikdienas uzturēšanai būs 75% apmērā. Būtisku vietu savienojošām tranzīta ielām ar 1200 transportlīdzekļi diennaktī valsts budžeta līdzfinansējums brauktuves dilumkārtas atjaunošanai būs 75%. Savukārt būtisku vietu savienojošām tranzīta ielām ar 1200 transportlīdzekļi diennaktī būvniecībai, tostarp tajā ietilpstošā tilta vai pārvada pārbūvei, atjaunošanai – 50% apmērā.

Sarunās panākta kopīga vienošanās, ka SM pieprasīs valsts budžetā papildus 20 milj. eiro gadā valsts vietējo autoceļu sakārtošanai turpmākajos trīs gados. Lai atjaunotu valsts vietējos autoceļus, ik gadu jāiegulda vismaz 40 milj. eiro. Tomēr pašlaik šim mērķim no valsts budžeta paredzēti vidēji 26 milj. euro gadā.

Sarunās panākta būtiska vienošanās arī par valsts vietējo autoceļu uzturēšanu. Plānots veikt izmaiņas normatīvos aktos, paredzot īpašu autoceļu uzturēšanas kārtību tiem autoceļu posmiem, pa kuriem pārvietojas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju un pašvaldību transportlīdzekļi, izpildot skolēnu pārvadājumus. Proti, uzturēšanu veiks ne vien atbilstoši autoceļam piemērotajai klasei, bet atbilstoši sociālajam nozīmīgumam, kur, galvenokārt, ceļa uzturēšana jāveic prioritāri tā, lai nodrošinātu skolēnu pārvadājumus un sabiedriskā transporta kustību.

Viens no svarīgiem sarunu jautājumiem ir turpmākā mērķdotāciju politika pašvaldību autoceļiem un ielām 2025. gadam. Pēdējos 2 gados noteiktais finansējums pašvaldībām neatbilst noteiktajai proporcijai starp valsti un pašvaldībām, kā rezultātā pašvaldībām finanšu līdzekļi piešķirti par 6,4 milj. eiro mazāk nekā noteikts Autoceļu likumā. Mērķdotāciju kopējam apjomam pašlaik nav noteiktu kritēriju, to paredz pēc valsts budžeta iespējām. Vienlaikus ir noteikti mērķi, kur jāiegulda finanšu līdzekļi, bet nav definēts virsmērķis un minimālais līdzekļu apjoms, ko valsts ar mērķdotāciju piešķiršanu cenšas panākt. LPS sarunās uzsvēra, ka nekavējoties jānovērš arvien pieaugošā disproporcija, palielinot pašvaldību daļu līdz tiek sasniegts 2008. gada finansējuma apjoms.