Ziema uz Latvijas valsts autoceļiem Kurzemē

0
1133

Pieturoties ziemai raksturīgiem laika apstākļiem, kādi pēdējo gadu laikā nav piedzīvoti, valsts autoceļu tīklā regulāri notiek sniega šķūrēšana un ceļu apstrāde ar pretslīdes materiāliem. Mitrais sāls uz ceļiem piesaista meža dzīvniekus, tāpēc autovadītājiem jābūt īpaši uzmanīgiem, ziņo VSIA Latvijas Valsts ceļi (LVC).

Fotogrāfijas no autoceļiem Liepāja–Klaipēda (A11), Kuldīga–Alsunga–Jūrkalne (P119), Labrags–Rīva–Sarkanvalks (V1186) un Ventspils–Grobiņa (P111). Fotogrāfs Edgars Pohevičs:

Lai uzlabotu braukšanas apstākļus uz valsts autoceļiem, ziemas periodā kā pretslīdes materiālu izmanto mitro sāli, kas pēc sastāva ir līdzīgs tam, ko lauksaimnieki izmanto lopkopībā. Tāpēc jāatceras, ka pēc ceļu apstrādes ar sāls maisījumu uz tiem biežāk var sastapt meža dzīvniekus, kuri nāk pēc sāls un sāls ūdens.

“Dzīvniekiem sāls ir nepieciešams kaulu augšanai, muskuļu attīstībai un citiem svarīgiem procesiem. Latvijā dabā nav sastopami sāls atsegumi, tāpēc viņi laiza sāli gar ceļmalām, tā ir iespēja uzņemt nepieciešamos mikroelemetus,” skaidro Latvijas Lauksaimniecības universitātes (LLU) Veterinārmedicīnas fakultātes dekāns Kaspars Kovaļenko.

“Mednieki izvieto dzīvnieku barotavās tā saucamo laizāmo sāli priekš meža dzīvniekiem, bet diemžēl viņi nespēj to ātri atrast un paiet laiks, kamēr viņi pierod pie vietas, kur tas tiek izvietots. Ceļmalās sāls ir vieglāk pieejams,” piebilst Kovaļenko.

Pieturoties stabiliem ziemas laikapstākļiem, arī turpmākajās dienās ceļi tiks apstrādāti ar sāli, tāpēc dzīvnieku interese par to saglabāsies.

Šogad janvārī uz valsts autoceļiem, velosipēdistu un gājēju celiņiem jau veikti uzturēšanas darbi par 6 934 362 eiro. Brauktuvju attīrīšana no sniega ar vienlaicīgu mitrā sāls kaisīšanu veikta 91 907 km, brauktuvju kaisīšana ar mitro sāli – 121313 km, brauktuvju attīrīšana no sniega 46 350 km. Uz autoceļiem, kur to nosaka normatīvi, veikti arī rievošanas darbi, kā arī brauktuvju kaisīšana ar smilts–sāls maisījumu. Valsts autoceļu uzturēšanu veic VAS Latvijas autoceļu uzturētājs.

LVC atgādina, ka valsts autoceļi ir sadalīti pēc uzturēšanas klasēm, prioritāri uzturēšanas darbi tiek veikti uz valsts galvenajiem autoceļiem. Jārēķinās, ka valsts reģionālie autoceļi ar mazu satiksmes intensitāti, kā arī vietējās nozīmes autoceļi var būt sniegoti. Tāpat jāatceras, ka viena ceļa dažādiem posmiem var būt dažādas uzturēšanas klases.

Valsts autoceļiem ziemas sezonā tiek noteiktas piecas uzturēšanas klases – A, A1, B, C un D. Pieļaujamais sniega biezums uz autoceļa brauktuves mainīgos laika apstākļos A un A1 uzturēšanas klases autoceļiem var būt seši centimetri. Savukārt B uzturēšanas klases autoceļiem astoņi centimetri, C uzturēšanas klasei 10 cm, D uzturēšanas klases autoceļiem pieļaujamais sniega biezums netiek normēts. Ceļus ar grants segumu ziemā uztur ar sniega kārtu.

A uzturēšanas klases autoceļa brauktuves no sniega attīra un to apstrādi ar pretslīdes materiāliem veic trīs stundu laikā, A1 uzturēšanas klasi četru stundu laikā, B uzturēšanas klasi sešās stundās, savukārt C uzturēšanas klasei autoceļa attīrīšanu no sniega veic 18 stundās, D uzturēšanas klasei laiks netiek normēts.

Autoceļiem ar grants segumu noteikta ir C vai D uzturēšanas klase, kas nozīmē, ka laiks autoceļu brauktuves apstrādei ar pretslīdes materiālu un rievu izveidošanai sasalušā vai piebrauktā sniegā uz autoceļa brauktuves bīstamajos posmos netiek normēts. Līdz ar to ceļu lietotājiem jābūt uzmanīgiem, jo grants ceļu apstrāde ar pretslīdes materiāliem tiek veikta tikai satiksmei bīstamākajos posmos – stāvos kritumos, kāpumos, līkumos, krustojumos.